En reklamemann og Facebook-aktivist fra Stabæk er landbrukets 96. mektigste mann

Nationen kårer «landbrukets 100 mektigste».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uka åpnet Nationen de 20 første lukene i avisas «julekalender»:

I en serie artikler vil avisa kåre de 100 mektigste i landbruket. Kåringen er et samarbeid med søsterbedriften Bondebladet.

En jury under ledelse av professor Reidar Almås har vurdert flere hundre navn, melder avisa.

- Hvem bestemmer egentlig over landbruket? Vår ambisjon med maktlista er å vise hvem som har størst påvirkning på bondens rammebetingelser og hvordan maten vi spiser produseres, sier nyhetsredaktør Rino Andersen i Nationen og ansvarlig redaktør Iver Gamme i Bondebladet.

- Maktlista skal vise fram den reelle makten den enkelte utøver. Den kan utøves synlig, for eksempel i en beslutningsprosess eller skult gjennom å skaffe seg innflytelse over andre menneskers beslutninger, sier redaktørene.

- Politikerne har stor innflytelse, men vår liste viser at det også ligger mye landbruksmakt i embetsverk, samvirkeorganisasjoner og næringsmiddelindustri, legger Andersen og Gamme til.

Dette er juryen:

Juryen som har kåret landbrukets 100 mektigste har bestått av Reidar Almås, sosiolog og professor i bygdesosiologi og regionalpolitikk, Lars Olav Haug mangeårig redaktør i Bondebladet og Nationen, nå prosjektleder i Tun Media, Linda Sunde journalist i Bondebladet - og Michael Brøndbo, kommentator i Nationen.

- Juryen har gjort suverene vurderinger og valg, og skrevet sine begrunnelser helt fritt og uavhengig av redaksjonene i Nationen og Bondebladet, sier nyhetsredaktør Rino Andersen.

Lover overraskelser

Juryen startet med ei lang liste og langt over 100 navn. De har sett på både det løpende nyhetsbildet og «bak gardinene», og avisene lover noen overraskelser på lista.

Tirsdag droppet Nationen de første navnene, og vil publisere i puljer fram mot 31. desember.

Lista så langt kan du se i denne presentasjonen på Nationen.no, og der kan vi se at flere topper og kjente navn fra både medier, kommunikasjon - og reklame - er på lista.

For eksempel dukker Ingebrigt Steen Jensen opp på 96. plass. Juryen skriver:

- Reklamemann. Startet spontanaksjonen «Nei til salg av Norge». Har du Ingebrigt med på laget, er du gantert å bli sett og hørt. Makt gjennom oppdrag for landbruket og egne holdninger.

Matjournalist Andreas Viestad har fått plass på 86. plass, mens kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla får 85. plass. Politisk redaktør Kato Nykvist har fått 82. plass.

Du kan også se lista i en litt mindre hightech sak på Nationen.no.

Powered by Labrador CMS