FOTBALLFLØRT: For snart 30 år siden jobbet de sammen i VG. Nå skal Harald Strømme og Torry Pedersen samarbeide om norsk fotball.
FOTBALLFLØRT: For snart 30 år siden jobbet de sammen i VG. Nå skal Harald Strømme og Torry Pedersen samarbeide om norsk fotball. (Foto: Gard L. Michalsen)

En sjeldent fornuftig flørt, når disse to skal score på det samme målet

KOMMENTAR: Discovery og VG er en «match made in heaven». Og på en merkedag for både norsk fotball og mediebransjen, lukter dette suksess.

2015 kunne bli husket som året Discovery nesten slo gjennom på sport, fotball og levende bilder.

Landskamper, ja. Europaligaen, javel. OL, joda, ganske tøft.

Men det er fortsatt snakk om hvert andre år eller annenhver uke. Litt som Viasat har hatt Champions League i alle år. Det blir som et ukeblad du ikke må følge med på hele tida. Og dessuten er avhengig av hvilke lag som er med.

Mediebloggen

De to «store» rettighetene i hverdagen har alltid vært engelsk og norsk fotball. TV 2 betalte dyrt for å beholde førstnevnte.

Discovery måtte ha en av dem for å «rykke opp». Det har de nå klart.

Og vi snakker ikke om tyrkisk tredjedivisjon, men norsk toppfotball verdt milliarder av kroner. I hvert fall hvis vi skal vi tro Harald Strømme & co sin vidåpne pengebok.

Pressekonferanse om fotballavtalen torsdag. Fra venstre. VG-sjef Torry Pedersen, Discovery-sjef Harald Strømme, fotballpresident Yngve Hallén, direktør Leif Øverland i Norsk Toppfotball - og NFFs generalsekretær Kjetil Siem. (Foto: Gard L. Michalsen, Medier24.com)
Pressekonferanse om fotballavtalen torsdag. Fra venstre. VG-sjef Torry Pedersen, Discovery-sjef Harald Strømme, fotballpresident Yngve Hallén, direktør Leif Øverland i Norsk Toppfotball - og NFFs generalsekretær Kjetil Siem. (Foto: Gard L. Michalsen, Medier24.com) Foto: Gard L. Michalsen, Medier24.com

HVOR MYE DISCOVERY kommer til å tjene på dette, vet bare kanalen selv om noen år.

Men den symbolske effekten er kanskje den viktigste. Og der er det ikke mye nesten:

10. desember vil stå igjen som dagen da Discovery ble en big player på fotballrettigheter i Norge.

Det koster 400 millioner kroner i året. Cmore-kanalene fikk det ikke til å gå rundt med stadig dyrere abonnement, og slo seg på lag med TV 2.

Discovery har valgt en annen strategi:

- FOTBALL TIL FOLKET, sier Harald Strømme. Her skal fire kamper hver uke gå på mer eller relativt åpne TV-kanaler som Eurosport Norge, Max og kanskje TVNorge.

De som vil ha alt, og ikke minst i digitale kanaler, skal fortsatt få betale for det.

Men her er målet å få flest mulig seere. Ikke færrest mulig abonnenter til høyest mulig enhetspris.

Og så har Strømme skjønt det Cmore kanskje ikke skjønte: Fotball er mer enn studio og kamp.

Det er nyheter, rykter, debatt og diskusjon. Hele uka.

HER KUNNE SIKKERT Discovery ha prøvd å bygge posisjon, redaksjon og distribusjon av løpende nyheter.

Problemet er bare at det var «en gjøk som la ned nyhetene for et par år siden», som Harald Strømme sa om seg selv torsdag.

Å bli en spiller på løpende sportsnyheter ved siden av å bygge opp apparatet for selve kampene, ville både vært tungt og dyrt.

Og hvorfor prøve å bli noe man ikke er - når andre er best i landet på det?

Slik tenkte kanskje Strømme da han ringte sin gamle VG-kollega Torry Pedersen.

- En match made in heaven, sier Strømme til Medier24.

EN FORNUFTIG FLØRT: Harald Strømme og Torry Pedersen.
EN FORNUFTIG FLØRT: Harald Strømme og Torry Pedersen. Bilde:

JA, DET ER EN sjeldent fornuftig flørt. VG og Discovery er to veldig forskjellige spillere, konkurrerer på få områder - men har spisskompetanse på det de kan.

Det blir, for å bruke fotballen, som om to gode lag skulle begynne å score mot det samme målet.

Da blir det fort mange poeng.

VG ville selvsagt omtalt norsk fotball i stort monn uavhengig av denne avtalen. Men med et samarbeid, kan Discovery og VG sammen sørge for å bygge en enda sterkere posisjon rundt norsk fotball.

Og det kan igjen gi flere seere.

Videointervju etter pressekonferansen: 

https://www.facebook.com/Medier24/videos/1102879766402625

FOR VG ER det nesten også bare oppsider. VG kunne aldri kjøpt fotballrettighetene på egen hånd. Et eller annet samarbeid var det beste de kunne få til.

Og gjennom dette samarbeidet kan VG få en unik posisjon blant norske sportsredaksjoner.

Alle kan selvsagt fortelle hva som skjer i kampen.

Men ikke bli overrasket om VG.no får tilgang til videoklipp av scoringene før både NRK, TV 2 og Dagbladet. Kanskje vil vi også se enkeltkamper sendt på nett gjennom VGTV?

Dessuten får eksisterende programmer som «Foppall» og nye, daglige fotballsendinger en lineær distribusjon som VGs egen kanal per i dag ikke er i nærheten av. En vinn-vinn-situasjon for alle parter.

Og en trend i tida, der norske mediaktører i større grad enn før blir enige om å samarbeide.

Ja: Hvem vet hva neste samarbeidsprosjekt mellom Discovery og VG blir?

Og hvor lenge skal VG drive sin egen lineære TV-kanal med alt for få seere?

DE FLESTE KAN være fornøyd med dagens fotballavtale. Etter alt å dømme publikum også, selv om alt nytt kan føles skummelt. Den frykten går nok over så snart vi får se kampene på Discoverys kanaler.

Den eneste misfornøyde spilleren er selvsagt TV 2.

Etter ti år mister kanalen norsk fotball. Det ble for dyrt.

Eller rettere sagt; det ble like dyrt som Cmore betalte sist gang. 1,6 milliarder for fire år er som kjent omtrent det samme som 2,4 for seks år.

Og TV 2 betalte mer for Premier League - hele 1,6 milliarder kroner for tre år.

MEN DETTE FØLTE TV 2 at de ikke kunne være med på. Kan hende er dagens skuffelse også en erkjennelse av at det måtte bli slik.

TV 2 har blitt «gode» i å selge dyre fotballpakker, men det er også det som har holdt TV 2 Sumo oppe.

Kanskje kan det å slippe dyr, norsk fotball gjøre det lettere å bli god på andre områder.

Og dessuten:

Et TV 2 som er i forhandlinger med Staten, tåler kanskje ikke enda en milliardavtale av denne sorten.

Da ville bare Harald Strømme fått nok et billig poeng og stikk til hva TV 2 vil bruke statsstøtten på.

Nå får Strømme i stedet en dyrekjøpt seier. Med en plan som likevel lukter suksess.

Til toppen