Endelig et lite lysglimt: Nedgangen har stoppet og reklamemarkedet flater ut

Mikroskopisk vekst i tredje kvartal, sammenlignet med fjoråret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter sju kvartaler med røde tall viser nå utviklingen på reklamemarkedet et ørlite lysglimt.

Det opplyser Institutet för reklam- och mediestatistik, som også måler utviklingen for det samlede reklamemarkedet i Norge.

Totale reklameinntekter i løpet av det siste kvartalet ble 4 251 millioner, noe som er knapt 2 millioner mer enn i tredje kvartal 2014.

- I tredje kvartal ser vi en avtagende nedgang for dagspressen i forhold til første halvår. Det er fremfor alt lokalavisene som ikke lenger bare viser tosifrede nedganger. Kommunevalget i høst kan være en forklaring på dette, men det er for tidlig å si om det holder seg slik i årets siste kvartal, skriver IRM.

- Samtidig ser vi at de digitale kanalene er i vekst. Etter fire kvartaler med ensifret vekst ble veksten i andre kvartal 2015 tosifret, og nå i tredje kvartal er det også et økt driv.

Ifølge IRM er det framfor alt søkeordsmarkedsføring, web-TV og rubrikk som bidrar til veksten.

Totalt tilføres mediemarkedet 150 millioner kroner i økte digitale investeringer.

- TV, utendørs og radio fortsetter å øke i tredje kvartal. Dette bidrar også til at markedet med nød og neppe klarer å vise en positiv vekst, skriver IRM.

- Etter en lang periode med negativitet i mediemarkedet kan vi nå glede oss over en liten positiv utvikling, men det er for tidlig å si om dette er varig. Det er ikke et sterkt positivt signal, men det er iallfall bedre enn resultatet for første halvår, sier Madeleine Thor, daglig leder ved IRM.

Powered by Labrador CMS