Ove Søgård, salgsdirektør i P4-gruppen
Ove Søgård, salgsdirektør i P4-gruppen (Foto: P4)

DEBATT

Epler og pærer går over stokk og stein for Nettavisen

«Ja, det stemmer at podkast og radio måles på litt ulike måter. Det forandrer likevel ikke det faktum at svært mange flere hører radio enn podkast i Norge», skriver salgsdirektør i P4, Ove Søgård.

  • Endret

 

Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen skriver i et svar til min kommentar at man skal vokte seg vel for å sammenligne det han kaller podkast-epler og radio-pærer. Bakgrunnen er at jeg i mitt innlegg ønsker den nye Podtoppen velkommen og samtidig minner om at podkast ikke er i nærheten av å levere samme kommersielle dekning som radio.

Ja, det stemmer at podkast og radio måles på litt ulike måter, noe jeg også påpekte i min kommentar. Det forandrer likevel ikke det faktum at svært mange flere hører radio enn podkast i Norge.

Men la oss velge en målemetode hvor vi faktisk sammenligner epler og epler, og se til Kantars respekterte spørreundersøkelse Forbruker og Media. Her måles radio og podkast på nøyaktig samme måte, og ved siste måling viser tallene at 2.857.600 (62%) daglig lyttet til radio, mens 588.000 (13%) hørte podkast, inkludert utenlandske.

Om vi fortsetter i fruktsporet er derfor det eneste man etter mitt syn har dekning for å si, når erfaring og all kjent dokumentasjon er tatt i betraktning, at podkast og radio forholder seg omtrent som druer og meloner hvordan man enn snur og vender på det.

For øvrig heier jeg på både radio og podkast og mener disses forskjellige og unike egenskaper utfyller hverandre godt i tiden fremover.

Til toppen