Er dette starten på slutten for prerolls? VGTV lanserer «livereklame» med ny kampanje for Cirkle K

Baker reklamefilmen inn i sendingen. Stor kampanje for Statoils nye merkevare under hele fotball-EM.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VGTV har fredag lansert et nytt reklamefilmformat som de har kalt livereklame.

Hensikten er nemlig å få det til å framstå som at dette skjer «live» - og når du ser filmen i videovinduet under, skjønner du konseptet.

Konseptsjef Simen Walbye Gjerstad forklarer at det utover dette er to elementer som skiller dette fra en «tradisjonell midroll»:

  • Filmen går ikke via annonsestyrings-systemet, men kodes inn i det redaksjonelle.
  • VGTV har også jobbet mye med en tydelig merking av at det er «reklamepause», samtidig som annonsøren ønsker en naturlig overgang.

- Merkingen skjer på tre måter: programleder annonserer at de skal ta pause, vi viser teksten ”reklame” og vi sier ”kutt, da tar vi reklamepause”, forklarer Gjerstad.

Formatet lanseres nå med en stor kampanje for bensinstasjonkjeden Cirkle K, som er en relansering av Statoil. Dog ikke med én film, men 15 forskjellige versjoner med forskjellige budskap - og hvor plasseringen av reklamepausen i sendingen også vil variere.  

Filmen er produsert av kommersiell videoprodusent Sondre Rahm, steady cam-fotograf Stig Indrebø og konsept- og sponsorsjef i VGTV Simen W. Gjerstad - og gjennom et samarbeid mellom StarcomSMFB og VGTV. 

Slik framstår VGs nye videoreklameformat: 

[video width="854" height="480" mp4="http://www.medier24.com/wp-content/uploads/2016/06/VGtv-reklame.mp4"][/video]

Powered by Labrador CMS