Debatt

Er Faktisk.no blitt en selvoppnevnt sannhetssøkende sheriff på Facebook?

«Faktisk.no-redaktør Kristoffer Egeberg bør svare på om hans redaksjon faktisk har for lite å gjøre», skriver Arnsten Linstad.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • ARNSTEN LINSTAD, journalist i VårtOslo.

Triumferende kunne Faktisk.no fastslå at Facebook-brukeren Jarle Aabø i en post på sin private vegg hadde oppgitt en feil pengesum på kommunal asfaltering av en sykkelveistrekning. Forøvrig en sak også avisen jeg jobber for publiserte. Bare så det er sagt.

For en drøy måned siden kunne Faktisk.no igjen triumfere med å få bragt på det rene at det ikke er ulovlig å flagge offentlig med et annet flagg enn det norske. Igjen var det innlegg på Facebook som ble korrigert av Faktisk.no.

I og for seg er det ingenting i veien med at noen korrigerer alt surret, alle løgnene og alt grumset som dukker opp i sosiale medier. I rettssaken mot en tidligere justisministers samboer har det kommet frem at også hun fartet rundt på Facebook og konfronterte folk med det hun mente var løgner og usanne påstander om et teaterstykke. 

Slik sett er Faktisk.no ikke alene om å se på seg selv som et slags Facebook-politi. Og det finnes sikkert flere enn jeg aner som i rettferdighetens navn håndhever sannheten i sosiale medier. Men det er ikke et vesentlig poeng i min kritikk av Faktisk.no.

Nettstedet eies av store norske medieaktører som bør ha en mer overordnet og prinsipiell holdning til Facebook, Twitter og andre sosiale medier enn å gå en tidligere journalist som Jarle Aabø etter i sømmene. Det kan ikke være mange andre enn Faktisk.no som hever et øyenbryn over Aabøs ikke helt oppdaterte kunnskap om samferdselspolitikk i Oslo.

Hvem som helst kan når som helst «avsløre» tusenvis av Aabø-er hvor som helst i ulike sosiale medier. En av årsakene til at jeg ville tenkt meg om grundig før jeg gjør det er at Vær Varsom-plakaten klart og tydelig slår fast prinsippet om å beskytte enkeltmennesker mot seg selv i § 3.9.  Det er verdt å merke seg at Jarle Aabø har lagt ned den offentlige Facebook-siden han tidligere sto bak, og opptrer nå som privatperson på Facebook.

Problemet med Faktisk.no og eierne unnlater å angripe i sin håndhevelse av sannheten, er de strukturelle problemene med den globale giganten Facebook og alle de andre aktørene som eier og drifter ulike sosiale medier. 

Ingen av dem er redaktør-styrt, de forholder seg kun til norsk lovverk når det passer dem og sist men ikke minst - Facebook nekter å moderere eller faktasjekke i særlig grad. Poster jeg et bilde av Gustav Vigelands statuer risikerer jeg å bli utestengt en periode. Men poster jeg grove insinuasjoner og falske påstander om asfaltering av sykkelveier i Oslo får det ingen konsekvenser. Før Faktisk.no kommer virtuelt ridende inn som et slags selvoppnevnt sannhetspoliti.

Hvorfor faktasjekker ikke Faktisk.no Facebook? Finansieringen av Faktisk.no er tildels indirekte finansiert av norske skattebetalere. En av eierne er offentlig finansierte NRK, en annen av eierne er Amedia som lever godt på pressestøtte i gigantklassen, og en tredje eier er TV 2 som nærmest automatisk får fornyet sin fjernsynskonsesjon. 

Alle de tre eierne bør ha en interesse av at Faktisk.no faktisk bedriver grundigere fakta-journalistikk enn å sjekke en Facebook-post som skal ha blitt hyppig delt. Eller som Jarle Aabø påpeker:

– At Faktisk.no faktasjekker Facebook-poster delt av privatpersoner skaper en mistanke om at Faktisk.no har for lite å gjøre, eller har en skjult agenda.

Før noen faktasjekker Faktisk.no og redaksjonens bevegelser i sosiale medier, bør Faktisk.no-redaktør Kristoffer Egeberg svare Aabø på om hans redaksjon faktisk har for lite å gjøre? Eller kanskje representanter for eierne faktisk kan svare på om Faktisk.no er tjent med å sitte i samme båt som en tidligere justisministers samboer? Om Faktisk.no er tjent med å bli redusert til noen som farter rundt på Facebook og håndhever sannheten overfor privatpersoner?

Hvis bare ett av spørsmålene besvares med «ja», bør Faktisk.no legges ned. Redaksjonene hos eierne må selv klare å finne ut hvor mye penger Oslo kommune har brukt på en sykkelveistrekning. Uten å henge ut en person som sluttet å være journalist for mange år siden. Norske redaksjoner bør også selv klare å sette seg inn i flaggregler. Det holder med en telefon til Speiderforbundet. Som helt sikkert trenger oppmerksomhet.

Powered by Labrador CMS