BYTTER NAVN: FastFood blir Convenience.

Etter 20 år som «FastFood» bytter bransjebladet nå navn til Convenience

- Navnebyttet gir rom for å inkludere større deler av bransjen, sier redaktør Karine Hildonen Henriksen. Ser tilbake på et 2017 med vekst, og satser offensivt mot 2018.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bransjebladet FastFood er inne i sin 20. årgang, og følger opp markedstrendene ved å endre navn til Convenience. Denne uka kom første blad med nytt navn ut til abonnentene. 

Bakgrunnen for navneendringen er at begrepet convenience i stadig større grad brukes som bransjebetegnelse, heter det i en melding fra bladet. Rett oversatt betyr convenience bekvemmelighet.

– Det handler i større grad om å gjøre det lettvint og behagelig for kundene å ta seg en rask matbit, eller fylle andre servicebehov når de er på farten. Av den grunn følger vi opp med navnebyttet, sier redaktør Karine Hildonen Henriksen. 

Redaktør i Convenience, Karine Hildonen Henriksen.

Hun overtok som ny redaktør for snart et år siden, og ser på en bransje i utvikling:

– Min erfaring så langt, er at conveniencebransjen er i en rivende utvikling med mange aktører som både viser en sterk vekst og en skikkelig offensiv holdning. Det er gøy og utrolig spennende å følge denne utviklingen, sier hun.

 

Dekker bredere

Bladet gis ut av Ask Media, som produserer 12 fagblader og like mange nettsider. Convenience er et fagblad som følger Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten

Og der FastFood gjennom 20 år har dekket «KBS-bransjen» - kiosk, bensinstasjon og servicehandelen - er ambisjonen med nytt navn å inkludere flere aktører:

– Vi dekker stadigbredere. For eksempel de nye trendy kaffebarene, små kafeer, bakerier, streetfood-konsepter, og «fast casual» restauranter. Sistnevnte handler om spisesteder som også satser på gode matopplevelser i hyggelige lokaler – uten at de nødvendigvis kaller seg for en restaurant, sier Henriksen.

- Navnebyttet gir dermed rom for mer inkludering, fremfor en ekskludering av nye og mer trendy konsepter, sier hun

Redaktøren peker også på at både dagligvare, apoteker og andre butikker satser på mat - og på stadig mer kvalitet. Ferske tall fra SSB viser nettopp at det er matkategorien som gir bensinstasjonene vekst, ifølge Convenience.  

 

Annonsesjef Elisabeth Sjørbotten.

Venter ny vekst i 2018

Elisabeth Sjørbotten overtok som ny annonsesjef i desember 2016, og magasinet melder om et positivt resultat for 2017 - og optimisme for det neste året, med nytt navn: 

– Vi har utelukkende fått god respons fra våre lesere, annonsører og andre samarbeidspartnere. De uttaler at Convenience er et mye mer dekkende og trendy navn, sier hun.

– Vi gleder oss stort til det kommende året, og vi regner med at våre lesere og kunder vil merke seg de forbedringene vi nå gjør. Vi satser selvfølgelig på ytterligere god vekst i 2018, sier redaktør Henriksen. 

 

 

Powered by Labrador CMS