NØKTERNE OPTIMISTER: Finansdirektør Per Olav Monseth, konsernsjef Per Axel Koch og styreleder Bernt Olufsen i Polaris Media.
NØKTERNE OPTIMISTER: Finansdirektør Per Olav Monseth, konsernsjef Per Axel Koch og styreleder Bernt Olufsen i Polaris Media. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Etter 21 kvartaler på rad med fallende inntekter, peker pilene nå oppover igjen for Polaris. Men Koch & Olufsen ser ikke stjerner av den grunn

Polaris Media holder fast på at ingenting har «snudd»: - Vi var bakpå og hadde ikke gode nok produkter. Nå gjør vi en bedre jobb, sier konsernsjef Per Axel Koch.

En fornøyd Polaris-investor Erik Must diskuterer med konsernsjef Per Axel Koch.
En fornøyd Polaris-investor Erik Must diskuterer med konsernsjef Per Axel Koch. Foto:  Gard L. Michalsen
Nøkkeltall for Polaris Media 3. kvartal og så langt i år.
Nøkkeltall for Polaris Media 3. kvartal og så langt i år.

- Dere må si dere godt fornøyd med dette. Gratulerer!

Slik oppsummerte Erik Must resultatpresentasjonen for Polaris Media ASA Aker brygge torsdag formiddag.

Must eier 15 prosent av mediekonsernet, og var en av ikke alt for mange til stede da konsernet la fram tallene for tredje kvartal.

Et konsern som til tross for utfordrende tider har levert forholdsvis gode tall. Så langt i år et driftsresultat (EBITDA) på 117 millioner kroner, hvilket vil si en margin på 10 prosent.

Til tross for dette har aksjekursen de siste årene duppet helt ned mot 15 kroner, fra en introduksjon på nærmere 30 for snart 10 år siden.

Som finansdirektør Per Olav Monseth sa det muntert under presentasjonen:

- Så det er bare å løpe og kjøpe!

 

Inntektsutviklingen i tredje kvartal, målt mot samme periode i fjor.
Inntektsutviklingen i tredje kvartal, målt mot samme periode i fjor.

 

Første kvartal på fem år med vekst

Som omtalt på Medier24 tidligere i dag, kunne Polaris presentere gode tall for bransjen og børsen torsdag:

  • Opplagsinntektene øker samlet med 3 prosent, og digital vekst gjør at abonnementsinntektene vokser med 5 prosent i kvartalet.
  • Godt lokalt salg kombinert med felles digital annonseplattform fra Schibsted / AppNexus gir effekt: Nå øker de digitale annonseinntektene igjen - med 7 prosent i kvartalet.
  • Dessuten: Annonseinntekter på papir faller med bare 7 prosent, hvilket er langt bedre enn de seneste kvartaler og år. For ett år siden falt annonseinntektene både digitalt og på papir med rundt 20 prosent.

I sum var inntektene tredje kvartal på 335 millioner kroner - hvilket er 1 prosent mer enn samme periode i fjor. Det er i seg selv kanskje ikke revolusjonerende, men:

Ikke siden 1. kvartal 2012 har Polaris kunnet vise til en slik vekst. I 21 kvartaler på rad har inntektene falt, målt mot samme periode året før.

 

 

Budsjetterer ikke med vekst

Det føles selvsagt bra, svarer konsernsjef Per Axel Koch og styreleder Bernt Olufsen. Men på spørsmål fra Medier24 avviser de at «det har snudd»:

- Nei, det er feil spørsmål. Det er ingenting som har snudd, men: Vi var bakpå og hadde ikke gode nok produkter. Nå gjør vi en bedre jobb, sier konsernsjefen.

Det handler om brukerbetaling på nett, og ikke minst om en bedre annonseplattform.

- Vi har fått opp produkter som i mye større grad er konkurransedyktig mot Facebook og Google, mener finansdirektør Monseth.

En svale gjør ingen sommer, men tredje kvartal er heller ikke noe unntakstilfelle. Året sett under ett så langt gir en omsetning på 1,114 milliarder kroner - bare 13 millioner og 1 prosent bak fjoråret.

Det gjør mediekonsernet til forsiktige optimister for tida vi har i vente.

- Budsjetterer dere med vekst for 2018?

Fra konsernets resultatpresentasjon: Polaris har over 40.000 rene, digitale abonnenter.
Fra konsernets resultatpresentasjon: Polaris har over 40.000 rene, digitale abonnenter.

- Nei, det tror jeg er for tidlig. Vi håper selvsagt på at den gode utviklingen skal fortsette, og det er ingen grunn til at vi ikke skal nå 200.000 abonnenter igjen. Men det er fortsatt store usikkerheter knyttet til fremtiden, sier Koch.

- Men det vi har klart de siste åra er å tilpasse oss rammebetingelsene. Hadde vi ikke kuttet kostnader, ville vi ikke vært her i dag, understreker konsernsjefen.

 

Flere hundre millioner borte

For nedbremsingen i fallet det siste året kommer etter flere år med tøffe tak, inntektsvikt og nedbemanninger. Særlig 2014 og 2016 var tøffe. Papirinntektene falt, det var utfordringer i det digitale reklamemarkedet og brukerinntektene hadde ikke kommet på plass ennå.

Om 1114 millioner etter ni måneder i år bare er 1 prosent bak fjoråret - så er det 254 millioner kroner bak de samme ni månedene i 2012. Når året er omme, vil tallet være enda større - målt mot 2012. 

Derfor går det bedre: Abonnementsinntektene øker igjen.
Derfor går det bedre: Abonnementsinntektene øker igjen. Foto: Gard L. Michalsen

- Nå snakker man om journalistikken som forretningsmodell. Har dere mennesker og kraft nok til å lage det innholdet som skal sikre vekst?

- Ja - mediehusene våre leverer veldig godt på innhold. Det jobbes på en helt annen måte. Og vi har også fylt på med kompetanse, særlig på analyse og brukerinnsikt, sier Koch.

Som tidligere omtalt har også Ole Bjørner Loe Welde tatt permisjon fra redaktørjobben i Romsdals Budstikke for å lede konsernets enhet for redaksjonell utvikling og analyse.

 

Må fortsatt henge med - og samarbeide

Når konsernsledelsen og styreleder fortsatt «bare» er nøkterne optimister, så handler det om at den teknologiske utviklingen fortsatt går fort - og reklamemarkedet på ingen måte har stabilisert seg.

- Nå kommer det stadig ny teknologi, som mediebransjen må være med på. Kunstig intelligens er bare en av bølgene vi ser framover, sier Bernt Olufsen.

Samarbeid er også et viktig stikkord her. Konsernsjef Per Axel Koch var utvilsomt skuffet da Amedia valgte bort norsk samarbeid til fordel for Google som leverandør på annonseplattform.

Og Polaris-sjefen mener fortsatt vi må samarbeide mer i Norge.

- Det er bare å se på hvordan bankene nå samler seg om Vipps. Eller hvordan tyske medier og andre bransjer lager felles løsninger for pålogging. Dette er egentlig ikke et spørsmål, det må komme. Vi må bare bli enige på et tidspunkt.

- Men når man snakker om «samarbeid», så er det nok noen som bare hører «Schibsted»?

- Det kan være, men det er også det eneste selskapet som har kraft til å utvikle de store løsningene. Det tror jeg ikke vi, Amedia eller andre har. Google har mange tusen utviklere. Skal man konkurrere mot de globale aktørene, blir selv Schibsted små, mener Koch.

Til toppen