SBS Radio Norge-sjef Lasse Kokvik.
SBS Radio Norge-sjef Lasse Kokvik. (Bilde: Gard L. Michalsen, arkivfoto)

Etter en litt treg start på året, har radioreklamen fått fart på seg: 19,4 prosent vekst i april

MEDIEBAROMETERET: - Nye annonsører kommer til, og vi får være med på kampanjer som ikke får plass på TV, sier Radio Norge-sjef Lasse Kokvik.

Mediebyråforeningens omsetningsrapport for april forteller at totalmarkedet vokser, TV vokser videre, og de fleste digitale kanalen fortsatt vokser. Også kino og utendørs vokser.

Som før faller tradisjonelle kanaler som aviser og ukepresse.

Og inntil nå har også radio falt i 2017, men i april snudde det:

Hvis vi isolerer april måned, fikk kanalen radio en vekst på hele 19,4 prosent denne måneden.

Rett nok er det snakk om små tall, fra 30,4 til 36,3 millioner kroner - men vekst er vekst.

 

Trenden er snudd, mener radiosjef Kokvik

Så langt i år byr 2017 i sum fortsatt på minus 4,1 prosent, men april kan tyde på at trenden er snudd. Det tror og håper også Lasse Kokvik, sjef for Radio Norge og direktør i Bauer Media.

Han beskriver starten på 2017 slik:

- Det var en noe avventende start på året, og så kan man sikkert lete etter årsaker til det. Den runden man hadde på DAB rundt årsskiftet og usikkerheten rundt det bidro nok til det.

- Men det er riktig at vi har en stigende kurve nå. Kunder kommer tilbake, og vi har flere nye annonsører som ikke har vært hos oss så mye før, sier Kokvik.

Fullbookede TV-kanaler slår også godt inn for radioen, som da kan spille rollen som supplement i kampanjene.

- Som kjent er det jo en utvikling i seertall på TV som gjør at det er fullt. Da bruker man gjerne radio som et støttemedie for å nå enda bredere ut i mediemiksen, sier Radio Norge-sjefen.

 

Hovedkanalene skal ned

For noen uker siden omtalte vi de første lyttertallene fra Nordland, som viste noe nedgang for de kommersielle radiokanalene.

Men samtidig viser de en større spredning av radiolyttingen, akkurat som planlagt:

30 riksdekkende kanaler for hele Norge i løpet av året, skal føre til at hovedkanalene mister lytterandeler.

- Vi tilbyr mange flere kanaler, større bredde og rene sjangerkanaler. Det gir oss større dekning samlet sett, men noe mindre tyngdekraft for hovedkanalen, sier Lasse Kokvik.

Det digitale radioskiftet er som kjent godt i gang: NRK har avviklet FM-sendingene i tre av seks slukkeregioner, mens de kommersielle kanalene først er halvveis når de skrur av senderne i slukkeregion 3 (Telemark, Buskerud, Hedmark og Oppland) 16. juni.

- Per dags dato har radioskiftet blitt gjennomført for 34,6 prosent av norske husstander. De mest befolkningstette områder i landet gjenstår, noe som betyr at folk flest fremdeles har overgangen til riksdekkende digitalradio foran seg, ifølge et nyhetsbrev fra Radio.no mandag.

Når slukkingen når de store byene, kan usikkerheten også komme. Men ifølge radiosjef Lasse Kokvik er det ingen stor bekymring blant annonsørene:

- Nei, det opplever vi ikke. De har vært spent på utviklingen, og tallene så langt har klart å berolige markedet. Annonsørene bestiller etter en valuta, og får det de skal ha. Og vi er optimistiske for de mulighetene som ligger i denne digitaliseringen!

 

MEDIEBAROMETERET: Omsetning januar-april

Mediegruppe 2017 2016 Endring Andel 2017 Andel 2016
Internett 1 051 107 941 281 +11,7 % 33,2 % 31,5 %
Display 276 231 303 606 -9,0 % 8,7 % 10,1 %
Mobil/tablet 71 252 92 891 -23,3 % 2,3 % 3,1 %
Programmatisk/Nettverk 244 412 212 476 +15,0 % 7,7 % 7,1 %
Sosiale medier 182 966 121 964 +50,0 % 5,8 % 4,1 %
Søk 172 933 134 126 +28,9 % 5,5 % 4,5 %
Video 103 313 76 218 +35,5 % 3,3 % 2,5 %
           
TV 1 254 586 1 147 346 +9,3 % 39,7 % 38,4 %
Radio 123 948 129 187 -4,1 % 3,9 % 4,3 %
Kino 42 638 33 036 +29,1 % 1,3 % 1,1 %
Utendørs/plakat 173 061 123 167 +40,5 % 5,5 % 4,1 %
Dagspresse 209 696 272 488 -23,0 % 6,6 % 9,1 %
Ukepresse/magasiner 32 069 43 023 -25,5 % 1,0 % 1,4 %
Fagpresse 10 656 10 573 +0,8 % 0,3 % 0,4 %
DM 254 093 262 338 -3,1 % 8,0 % 8,8 %
Andre medier 10 468 28 996 -63,9 % 0,3 % 1,0 %
Sum 3 162 322 2 991 435 5,7 % 100 % 100 %

 

Mediebyråomsetning - kun april:

  2017 2016  
Internett 293 828 267 344 9,9 %
Display 81 406 81 670 -0,3 %
Mobil/tablet 16 347 21 774 -24,9 %
Programmatisk/Nettverk 66 999 62 232 7,7 %
Sosiale medier 46 138 37 865 21,8 %
Søk 56 598 44 370 27,6 %
Video 26 340 19 433 35,5 %
       
TV 309 689 291 525 6,2 %
Radio 36 367 30 454 19,4 %
Kino 8 927 6 483 37,7 %
Utendørs/plakat 38 786 24 443 58,7 %
Dagspresse 55 473 71 449 -22,4 %
Ukepresse/magasiner 10 926 12 571 -13,1 %
Fagpresse 2 611 2 024 29,0 %
DM 67 331 70 466 -4,4 %
Andre medier 1 735 9 967 -82,6 %
Sum 825 673 786 726 5,0 %
Til toppen