Etter en tøff høst på børsen, leverer Schibsted sterkt 3. kvartal med nær 4 milliarder i omsetning. Og 44 prosent margin på rubrikk

Fortsatt vekst og fantasimarginer på flere av markedene. Også norske FINN øker omsetningen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mens mediehusene har store utfordringer, er det fortsatt meget gode penger i Schibsteds etablere rubrikkmarkeder.

Det kommer fram av konsernets kvartalsrapport, som forteller om en omsetning 3. kvartal på 3,79 milliarder kroner, godt over fjoråret.

EBITDA før investeringer ender på hele 756 millioner kroner, en vekst på 13 prosent.

 

LES OGSÅ: 

Ingen bunn i sikte for regionavisenes annonseinntekter: Faller med 27 prosent på papir – og 30 prosent digitalt

VG kutter seg til pene marginer i 2016 også, men nå brister grunnmuren: 36 prosent fall i annonseinntekter på papir

Samlet leverer Schibsteds rubrikkmarkeder en driftsmargin (EBITDA) i tredje kvartal på 44 prosent.

I Frankrike er marginen på hele 55 prosent, Sverige på 62 prosent - og Norge på fortsatt solide 46 prosent.

Her hjemme leverre FINN også imponerende nok vekst, i en norsk økonomi med nedadgående konjunkturer. Men både på motor og jobb vokser omsetningen, ifølge kvartalsrapporten.

- Det går bedre i Norge enn man kunne forvente utfra de økonomiske konjunkturene, sier en fornøyd Rolv Erik Ryssdal på Schibsteds resultatpresentasjon i Oslo fredag morgen.

Etter investeringer, avskrivinger med mer, leverer Schibsted ASA dermed et resultat før skatt tredje kvartal på 392 millioner kroner.

Det er langt bak fjoråret, noe som skyldes en ekstraordinær effekt på en verdsettelse av et datterselskap i 2015.

Børsen svarer umiddelbart

Schibsted-konsernet har slitt på børsen i år, og i høst har aksjekursen falt under 200 kroner - for første gang på flere år. 

Men markedet svarer umiddelbart på de gode tallene, og fredag morgen spratt kursen opp med 8 prosent. 

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal om 3. kvartal, gode rubrikktall og fortsatt tunge tak i mediehusene:

- Framtida ser lys ut for rubrikk fortsatt, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted ASA. Rubrikkmarkedene leverer gode tall, mens inntektene faller tungt i mediehusene. Konsernet leverte nær 4 millarder kroner i omsetning tredje kvartal, og tett opp mot 400 millioner i resultat før skatt. > Les mer på medier24.com!

Posted by Medier24.com on 4. november 2016

Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen i mediehusene:

Hvordan går det med VG, Aftenposten og regionavisene? Schibsted Norge-sjef Didrik Munch om utviklingen og resultatene for 3. kvartal. > Les også mer på medier24.com!

Posted by Medier24.com on 4. november 2016

Powered by Labrador CMS