Med denne kampanjen (innfelt) svarer Hansa Borg Bryggerier. Her ved administrerende direktør Lars A. Midtgaard på en pressekonferanse tidligere i år, om forhandlingene med Rema 1000.
Med denne kampanjen (innfelt) svarer Hansa Borg Bryggerier. Her ved administrerende direktør Lars A. Midtgaard på en pressekonferanse tidligere i år, om forhandlingene med Rema 1000. (Bilde: Berit Roald / NTB scanpix)

Etter mye Rema-prat om Æ, svarer Hansa med et stort «Hæ». Og bruker to helsider i VG på å framsnakke alle andre kjeder

Bak kampanjen står Geelmuyden Kiese og eks-redaktør Anders Nyland fra «hansabyen»: - Litt humor i kommunikasjonen på en fredag tror jeg alle lever godt med, sier han.

Dagligvarekrigen i Norge har fylt mange spaltemeter og overskrifter på nett de seneste ukene.

Det har handlet mye om Rema 1000. På den ene siden fordi de har lansert appen Æ, med nye tilbud og rabatter for gode kunder. Samtidig har kjeden kjørt hardt på sin nye bestevennstrategi, der noen leverandører får god plass mot gode priser.

Hansas reklamekampanje «Hæ», utformet av Geelmuyden Kiese.
Hansas reklamekampanje «Hæ», utformet av Geelmuyden Kiese. Bilde: Faksimile

Det betyr at andre må ut. En av dem er bryggeriet Hansa, som bruker to helsider i VG fredag på å fortelle avisas lesere at «utvalget av Hansa Borg Bryggeriers produkter blir redusert til et minimum» hos Rema.

Så står å lese med liten skrift. Men blikkfanget er et stort Hæ? - hvor fargene på æ-en ligner tilforlatelig på Rema-fargene.

Og «verre» skal det bli:

På neste høyreside svarer Hansa med et like stort Her! - med en kollasj av logoene til de fleste norske dagligvarekjedene. Minus Rema, da.

 

- Informativt og fiffig

Frekt og freidig? Ja, svarer Anders Nyland, seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese. Kommunikasjonsbyråets kreative avdeling står bak kampanjen for Hansa.

- Man må jo ha litt stein i skoa! Og så er jo dette viktig informasjon til forbrukerne fra bryggeriet, sier han.

Anders Nyland, seniorrådgiver i Gelmuyden Kiese.
Anders Nyland, seniorrådgiver i Gelmuyden Kiese. Bilde: GK

Han sier kampanjen er et resultat av et «godt teamarbeid» med både byråets kreatører og designere, sammen med kunden.

- ...så la vel Rema selv ballen på straffemerket med den Æ-en?

- Æ har jo vært gjenstand for mye oppmerksomhet. Når vi skal lage et godt budskap til norske forbrukere, synes jeg dette ble både informfativt og litt fiffig, sier Nyland.

- Og det må de tåle?

- Ja, dette er jo bare fakta. Det er en informasjonskampanje fra Hansa. Og litt humor i kommunikasjonen på en fredag, tror jeg alle lever godt med!

 

Primært for krigen på papir

Den observante leser vil kjenne igjen Anders Nyland mest for noe annet enn å være PR-rådgiver. Han var inntil i fjor og gjennom sju år sjefredaktør i Bergensavisen.

- Som nesten-bergenser har du en god forståelse for denne konflikten?

- Om jeg ikke er ektefødt bergenser, så er jeg bergenser av overbevisning. Og har bodd noen år her i byen. Det er ingen tvil om at denne debatten vekker sterke følelser - kanskje særlig i Nord-Norge og på Vestlandet, sier Nyland.

Han sier at kampanjen primært er produsert for papir, og kan dukke opp i andre varianter og aviser i nær framtid.

- Men det er det mediebyrået til Hansa som booker, vi har produsert kampanjen, understreker Nyland.

 

Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000.
Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000. Bilde: Rema

- Noe merkelig, svarer Rema

Medier24 forespurte Rema 1000 om kjeden hadde noen synspunkter på reklamekampanjen. Slik svarer kommunikasjonsdirektør Mette Fossum:

- Vi er gjensidig enige med Hansa-Borg om en avtale for 2017 der vi vil selge deres bestselgere i mange av våre butikker. At de ikke velger å støtte opp salget av sine egne produkter, virker jo noe merkelig.  

 

Til toppen