Etter lang og tro tjeneste på nett, tar Vårt Land opp kollekten. Innfører myk betalingsmur

- Vi kan ikke legge ut alt stoffet vårt gratis. Men vil ikke miste de sporadiske leserne heller, sier nyhetsredaktør Magne Henriksen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter snart et års planlegging og utvikling åpnet, eller rettere sagt lukket, Vårt Land tirsdag den nye betalingsmuren på VL.no.

Nå må du nemlig betale for digital tilgang til avisen. Men betalingsmuren er ganske myk, og minner kanskje mest om den «meter»-modellen som Aftenposten og kanskje særlig mange amerikanske aviser har landet på.

- Vi ønsker fortsatt å distribuere artiklene våre bredt, og et hard mur ville nok gitt et bråere fall i trafikken. Samtidig erkjenner vi at vi er avhengig av brukerbetaling. De siste årene har vi lagt ut nesten alt stoffet vårt på nett, og gitt det bort gratis, sier nyhetsredaktør Magne Henriksen til Medier24.

Trappetrinnsmur for registrering og betaling

Tirsdag morgen møtte leserne av VL.no denne saken, som forteller at leserne nå må betale for innhold.

Men veldig strengt er det altså ikke. Muren består av flere trappetrinn:

  • Etter 5 artikler i måneden, får du beskjed om at du må registrere deg for å lese videre.
  • En registrering (og altså ingen betaling) gir tilgang på ytterligere 10 saker hver måned, altså totalt 15 gratis i måneden.
  • Etter denne femtende saken får du et tilbud om å kjøpe abonnement. På den 16. er muren reist og du kommer ikke lenger.

Bak valget om trappetrinn, og ikke minst tanken om at registrering skal gi flere saker, ligger en tanke om å lære seg mer om leserne.

- Akkurat nå er vi kanskje mest opptatt av å skaffe oss kunnskapen vi ikke har om leserne, sier Henriksen.

- Og så får vi håpe etterhvert at dette kan demme opp for noe av frafallet. At de lojale leserne våre vil følge oss videre, legger han til.

Glad for at andre går foran

Vårt Land kommer ganske langt bak i køen over aviser med brukerbetaling på nett. Og er i så måte glad for at aviser som Nationen og lokalaviskonsernet Amedia på mange måter har brøytet vei og lyktes, slik at leserne i dag er vant til å betale for redaksjonelt innhold.

Samtidig som Vårt Land er et nisjeprodukt, er de ikke alene om markedet. Blant annet er konkurrenten Dagen også særdeles aktiv i digitale kanaler.

Men etter hvert som avisa ser og lærer av brukernes vaner, er han åpen for å endre - og fortrinnsvis stramme inn - på trinnene i betalingsmuren.

- Du nevnte Aftenposten. De har kombinert en meter-modell med at alle A-magasinets saker ligger kun for abonnenter. Kan det være en modell for dere?

- Det er selvsagt noe vi også vil vurdere. Vårt Land har jo særlig i helgene en fyldig seksjon med reportasje og magasinstoff. Som vi kanskje kan selge på digitalt, sier Henriksen.

Han håper også at analyseprosjektet gir interessante data for flere i bransjen.

- Vi setter i gang et stort analyseprosjekt for å logge trafikk og brukeratferd. Vår modell skiller seg fra de fleste andre aviser i landet, og vi trenger kundedata for å fatte de riktige beslutningene når vi skal utvikle løsningen videre, sier Henriksen.

- Vi holder også øynene åpne for mikrobetaling, siden vi operer i et nisjemarked. Og etter hvert har mange greier på Vårt Land-treet, som Tro24.no og Søndagsrådet, legger han til.

 

Powered by Labrador CMS