MARTIN GRAY, ansvarlig redaktør og daglig leder for Østlandets Blad.
MARTIN GRAY, ansvarlig redaktør og daglig leder for Østlandets Blad. (Bilde: )

Etter tidenes hestekur går det omsider bedre for Østlandets Blad: 8,2 millioner pluss i fjor

Avisa har tapt 40 millioner i omsetning på fem år. Men i fjor ble det igjen 15 prosent driftsmargin - og langt over budsjett på Ski.

- Det har vært noen ekstremt krevende år, konstaterer Martin Gray, ansvarlig redaktør og daglig leder for Østlandets Blad.

Men når han og resten av staben har lagt 2015 bak seg, ser de omsider lyset etter mange mørke år:

  • Driftsresultatet (EBITDA) endte i fjor på 8,2 millioner kroner, langt over et budsjett på 2,8 millioner. Dette er en forbedring på over 10 millioner fra året før. Litt lenger ned i regnskapet havner også resultat før skatt8,2 millioner.
  • De gode tallene skyldes på den ene siden at inntektsutviklingen ble langt bedre enn fryktet; abonnementsinntektene økte faktisk med 0,9 millioner, og annonseinntektene gikk ned «bare» 3 millioner. Med en økning på innstikk og vedlegg blir det til sammen en liten økning i omsetningen, til 56,2 millioner kroner. 
  • Samtidig har mediehuset kuttet kostnader stort de seneste åra. Ja - utgiftene i 2015 var akkurat 8,2 millioner kroner lavere enn 2014.

40 millioner borte

Omsetningen i 2015 endte på 56,2 millioner kroner. Det høres ut som et middels stort mediehus, og det er det også fortsatt.

Men Østlandets Blad var mye større. Og når vi ser noen år tilbake i tid bekrefter det Grays beskrivelse av noen krevende år:

I 2008 var omsetningen på hele 104,8 millioner kroner. Så sent som i 2011 var den på 92 millioner kroner.

Så kom de tunge årene: Høsten 2012 la mediehuset over natta om fra seks- til tredagersavis, «sluttet med nyheter» i papiravisa - og stengte nettet for ikke-abonnenter.

På ett år falt omsetningen med 30 millioner kroner.

Og avisa har gått fra over 40 til under 20 ansatte de seneste åra.

- Vi «tok støyten» tidligere

Martin Gray overtok som leder i avisa våren 2013, og skulle prøve å snu skuta. Allerede vinteren 2014 var avisa tilbake som femdagersavis. Da hadde opplaget allerede stupt fra 11.859 i 2012 til 9.216 i 2013. Siden har fallet vært mer normalt, og i 2015 endte det på 8.130 aviser.

Mens den økonomiske utviklingen i fjor altså var bedre enn andres. Redaktøren har en tanke om hvorfor:

- Vi har nok tatt noe av den store nedgangen som andre opplever, allerede. Det kom tidligere til Follo, sier Gray om de siste års tunge tak.

Han fortsetter:

- Og så har vi vært flinke til å jobbe med nye produkter, og ny organisering på annonsesalg. Samtidig som vi er blitt færre folk, sier redaktøren.

I fjor overtok mediehuset drifta av Nordstrands Blad, som fikk leve videre etter nedleggelsen av Mediehuset dittOslo. «Mot alle odds» gikk det i pluss, og er skilt ut i et eget selskap - som drives fra Mediehuset ØB.

Litt for papirdrevet. Men flere digitale abonnenter

Mediehuset har som nevnt halvert både staben og inntektene. Men det er ikke blitt mindre å gjøre.

- Samtidig som vi ble færre, gikk vi fra tre til fem-dagers avis. Med stor innsats har vi klart det, og daglig avis gir en langt bedre kontinuitet i nyhetsproduksjonen. Men vi er fortsatt litt for opphengt i papiravisproduksjonen, vi klarer ikke helt det tempoet vi skulle ønske oss på nett, erkjenner han.

Tallene forteller likevel om en avis som lykkes godt digitalt.

ØB var kanskje for tidlig ute med betalingsmuren i 2012. Fire år senere er hele Amedia der, også Østlandets Blad.

Og denne uka kunne Gray og kollegene feire 6000 registrerte aID-brukere - det vil si abonnenter som har registrert digital tilgang.

- i midten ser vi de tidligere pressefotografene Bjørn Sandness (t.v) og Ole Trana. De takket ja til å bli skrivende journalister i avisen, da fotoavdelinga måtte bort. (Arkivfoto: Kristine Lindebø)
- i midten ser vi de tidligere pressefotografene Bjørn Sandness (t.v) og Ole Trana. De takket ja til å bli skrivende journalister i avisen, da fotoavdelinga måtte bort. (Arkivfoto: Kristine Lindebø) FOTO: Kristine Lindebø

- Har blitt mer lokal

De siste par åra har ØB også konsentrert seg om kjernekommunene, og dekker ikke lenger hele Follo like tett:

- Vi har konsentrert papiravisa om Ås, Ski og Oppegård. Så er vi fortsatt litt breiere på nett, men på papir er vi nok blitt enda mer lokal - i en region hvor Amedia også har andre, mindre lokalaviser, kommenterer Gray.

Redaktøren er naturlig nok fornøyd med å ha «snudd skuta». Men hvordan ville situasjonen ha vært i dag, uten den tunge prosessen i 2012 og 13?

- Abonnementstallene ville nok sett noe bedre ut. Og «goodwillen» vår i markedet hadde nok vært sterkere, sier Gray.

Men legger til:

- Den erfaringen kostet oss ekstra dyrt, det er det ingen tvil om. Men vi hadde nok ikke sluppet de samme nedbemanningene som andre aviser har vært gjennom, utem, sier han.

Mer regionalt samarbeid?

Med 12 ansatte igjen i redaksjonen, begynner det å bli få igjen i den gamle storavisa på Ski. Men Gray mer enn antyder at det fortsatt vil komme nedbemanninger i året og årene som kommer.

Et av svarene da vil trolig bli mer regionalt samarbeid med de andre avisene i Follo og Østfold.

- Det er mange områder man kan tenke seg å samarbeide om, så får vi se hva som er hensiktsmessig. Amedia eier fem aviser på et lite område som er tildels avgrensende og overlappende, og når vi alle blir færre, må vi finne nye måter å jobbe på, sier Gray.

Et av alternativene skal være å knytte seg opp mot Amedias fellesdesk i Fredrikstad, slik konsernet har etablert fellesdesker i blant annet Tønsberg og Drammen. Men dette er foreløpig kun på diskusjonsnivå.

Til toppen