Eventyrstart på reklame-høsten. 17 prosent større omsetning enn august i fjor

MEDIEBAROMETERET: Bortsett fra trykte medier peker alle piler oppover nå. Internett har fått opp farta igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uka ble mediebyråenes omsetningstall per august klar, som forteller om utviklingen i denne store delen av reklamemarkedet.

Og omsetningstallene forteller om en kanonmåned i august: Når vi regner ut omsetningen i august måned, var den på 811 millioner kroner gjennom mediebyråene.

Det er nær 17 prosent bedre enn fjoråret, da omsetningen var på 694 millioner kroner.

Der totalomsetningen tidligere i år har vaket rundt nullvekst eller en liten opptur, ser vi nå mot en vekst på 2,2 prosent i byråenes omsetning - så langt i år er det omsatt reklame for 5,883 milliarder kroner gjennom byråene.

Som tabellen viser er, fortsetter de to hovedtrendene:

  • Papirbaserte kanaler svekker seg, og Mediebyråforeningen slår nå sammen regionaviser og riksaviser til en kategori. Etter åtte måneder er omsetningen 23,3 prosent laver enn fjoråret.
  • Digitale kanaler vokser stort, og etter en treg vår har veksten nå akselerert igjen. Særlig på display («pc») har veksten tatt seg opp, men også mobil og web-TV vokser solid.
  • Samtidig har radio og TV hatt en god start på høsten, med solid vekst.
  • Aller mest i prosent vokser imidlertid kino, om enn tallene er små.

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Powered by Labrador CMS