Facebook betaler for norsk aviskampanje mot falske nyheter

Facebook betaler for norsk aviskampanje mot falske nyheter. Går i samarbeid med Medietilsynet og Faktisk.no

Nordmenn sier Facebook er stedet der de ser flest falske nyheter. Nå har de fått med seg Medietilsynet og Faktisk.no på en holdningskampanje mot fenomenet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ifølge Dagens Næringsliv vil en rekke aviser lørdag trykke en annonse med teksten «sammen kan vi begrense spredningen av falske nyheter», etterfulgt av ti konkrete tips for å avdekke falske nyheter på nettet.

Kampanjen er betalt og utarbeidet av Facebook, som har fått Medietilsynet og faktasjekk-siden Faktisk med som støttespillere. Medietilsynet forteller at tidspunktet for kampanjen er valgt fordi Facebook ønsker å begrense spredningen av falske nyheter før stortingsvalget.

Bakgrunnen er en undersøkelse Medietilsynet gjorde i april, som viste at nordmenn utpeker Facebook som stedet der de oftest ser falske nyheter.

– Vi ble kontaktet av dem samme uken som vi publiserte den undersøkelsen, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø i Medietilsynet, som mener problemet med falske nyheter må tas på alvor til tross for at deres undersøkelser viser at problemet er mindre utbredt her enn i USA.

Ansvarlig redaktør i Faktisk, Kristoffer Egeberg, ser paradokser med Facebook-samarbeidet men opplever kampanjen som oppriktig.

– Det er på Facebook og i andre sosiale medier falske nyheter får bein å gå på. Det er også ulike holdninger blant mediehusene om man skal samarbeide med Facebook eller ikke. Jeg ser disse paradoksene. Men skal vi ha nubbesjanse til å motvirke dette, må vi samarbeide med Facebook og være der, sier han.

Powered by Labrador CMS