Facebook skjerper kampen mot falske nyheter: Sider som sprer slike lenker blir nektet å annonsere

- Vi vil ødelegge den økonomiske motivasjonen for å spre slike nyheter, sier selskapet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebook sier i en melding denne uka at selskapet nå tar nok et steg i «kampen mot falske nyheter».

Selskapet har allerede forbudt annonsering av lenker som er blitt merket som falske nyheter av tredjeparts faktasjekkorganisasjoner.

Og nå går nettsamfunnet et steg lengre - de vil ikke lenger vente på at lenken skal bli merket som falsk, dersom du allerede har for vane å dele slike «nyheter»: 

- Hvis en side gjentatte ganger deler historier som er falske, vil siden miste muligheten til å annonsere på Facebook, heter det fra Facebook, i meldingen signert produktsjefene Satwik Shukla og Tessa Lyons.

Bakgrunnen for endringen er at sider gjerne bruker falske nyheter for å bygge publikum - og tjene penger av trafikken på eget nettsted. For å nå enda flere har mange brukt Facebooks annonseverktøy for stor spredning av disse lenkene. Men det blir altså ikke lenger mulig.

- Denne oppdateringer vil redusere distribusjonen av falske nyheter, og gjøre det vanskeligere for sider som sprer slike historier å tjene penger på det, heter det fra Facebook.

Selskapet understreker at dette er ett av mange tiltak som gjøres.

Powered by Labrador CMS