Færre leser magasiner under koronapandemien: – Mindre deling mellom privatpersoner

Samlet nedgang i opplag for magasinene. To tredjedeler av magasinene går tilbake.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nordmenn leser færre magasiner under koronapandemien. Det viser de ferske opplagstallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte onsdag morgen.

Det har vært en samlet tilbakegang på 7,5 prosent i lesing av magasinenes papirutgaver. Av 62 titler går 40 tilbake, mens 22 titler øker, opplyser MBL.

Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, tror nedgangen skyldes smittevernshensyn.

En forklaring på den totale nedgangen kan være at det har vært mindre deling av blader og magasiner mellom privatpersoner i forsøk på å begrense smitterisikoen. Vi vet fra tidligere målinger at magasinene ofte har flere lesere per eksemplar, seier Øgrey i en pressemelding.

Administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.

Tallene fra MBL viser at 21 prosent av den norske befolkningen leser minst ett papirmagasin, noe er ned 24 prosent fra året før.

Til tross for den samlede nedgangen, øker over en tredjedel av av de målte titlene det siste året.

Illustrert Vitenskap beholder plassen som Norges mest leste blad med 393 000 lesere for en gjennomsnittlig utgave av magasinet. Det er en økning med 17 000 lesere fra året før.

Donald Duck & Co følger på plassen bak med 291 000 og Se og Hør Tirsdag med 279 000 lesere. Hjemmet, Aftenposten Historie og På TV har også over 200 000 lesere.

- Bladene som øker gjenspeiler trendene vi ser i samfunnet ellers, spesielt under pandemien hvor det har vært økt fokus på blant annet personlig økonomi, mat, hjem og interiør og fritid og helse, sier Øgrey.

Blader som På TV, Dine Penger, Illustrert Vitenskap, Lev Landlig, Traktor, iForm og Norsk Landbruk vokser med mellom 12 000 og 30 000 lesere. Andre blader med vekst er Vakre Hjem & Interiør, Alt om fiske, Vi Menn Båt og BoligDrøm.

A-magasinet er det største avismagasinet med 677 000 lesere. Deretter følger VG Helg med 288 000, Dagbladet Magasinet med 260 000, Dagens Næringsliv D2 med 196 000 og Finansavisen Motor med 117 000 lesere.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjorde i dag tall for Norges mest leste blader.
Powered by Labrador CMS