Adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen kunne i dag på Fagpressedagen legge fram den første digitale målingen av Fagpressen, med tall fra Comscore
Adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen kunne i dag på Fagpressedagen legge fram den første digitale målingen av Fagpressen, med tall fra Comscore (Foto: Berit Nyman / Fagpressen)

Fagpressen med ferske lesertall: For første gang på 13 år sank opplaget

Samlet sett øker opplaget på grunn av nye medlemmer, men det er en nedgang på medlemmene målt mot samme periode i fjor. I dag presenterte Fagpressen for første gang også digitale lesertall.

Fagpressen, som organiserer flere fagmedier i Norge, presenterte i dag nye lesertall. Det viser en nettovekst på totalt 2.823.833,- som er en reell økning med tanke på at det er kommet nye medlemmer til.

Det er likevel en liten nedgang i opplaget for de av medlemmene som også var med i statistikken i 2017.

For første gang på 13 år sank opplaget for disse sammenlagt med 0,4 prosent. Utgivelsesfrekvensen gikk også 0,2 prosent ned, til gjennomsnittlig 8,2 utgaver i året, skriver Fagpressen i en melding.

Fagpressen har hatt medlemsvekst det siste året, og det samlede opplaget for hele året økte dermed til 31.900.936 eksemplarer, fra drøyt 29 millioner i 2017, skriver de.

I dag kunne også Fagpressen for første gang legge fram dokumentasjon for digital bruk av fagmedier, gjennom de ni første månedene i 2018. Toppnoteringen så langt var april, med drøyt 1,8 millioner unike brukere, viser tallene fra Comscore.

- Gjennomsnittlig pr måned i den samme perioden var det 1,468 millioner unike brukere, sa adm. direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen.

 

Endringene fra 2017 til 2018:

  • Samlet opplag: + 2 823 833 som resultat av netto medlemsvekst
  • Gjennomsnittlig opplag pr utgivelse sank med 13 886 eksemplarer (0,4%)
  • Gjennomsnittlig utgivelsesfrekvens sank med 0,2 – fra 8,4 til 8,2 utgaver pr år
Til toppen