Fagpressen vil løfte seg digitalt: Lager felles nettportal for 200 medier

FAGPRESSEDAGEN: - Hvorfor løfter vi ikke dette innholdet fram mot flere lesere og de store mediene?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag er det fullt hus på Fagpressedagen, på Thon Conference i Oslo.

Der diskuterer bransjeorganisasjonen Fagpressen, som har over 200 små og store medlemmer, framtida og utviklingen.

Det er nok av dystre undertoner om alt fra nullmoms-nekt og den globale, digitale konkurransen, men også god stemning i en tid der unikt, digitalt og faglig godt innhold lykkes på nett - og på papir.

Og nå vil Fagpressen løfte det gode innholdet enda mer fram:

- Vi jobber nå med en felles plattform for innhold fra alle medlemmer, sa Fagpressens direktør Elin Floberghagen fra scena i sin åpningstale for dagen.

Dette skal være en felles front, portal, nettavis, som båe skal samle innholdet fra alle kanaler - og gi trafikk til hvert enkelt medie. Omtrent som et «SOL for Fagpressen», kan man kanskje si.

- Vi vil skape oppmerksomhet om det store mangfoldet og innholdet i vår bransje, sier Floberghagen.

For, som hun sier:

- Når pressen og TV snakker om landbruket, så har jo vi tolv medier som dekker dette på en faglig sterk måte. Vi har 30 medier som dekker arbeidsliv. 

- Hvorfor løfter vi ikke dette innholdet fram mot flere lesere og de store mediene, spør Floberghagen.

Målet er å synliggjøre journalistikken for både publikum, beslutningstakere og øvrige medier.

Det tekniske arbeidet er allerede i gang, og man vil samarbeide med Retriever om en løsning for aggregering og distribusjon av innholdet.

Og portalen skal være på plass 1. april.

Eller, det vil si: Det skal ikke være en portal. Og navnet er ikke på plass. Det skal i hvert fall ikke være Fagpresseportalen.

- Nå utlyser vi konkurranse og søker alle gode forslag til navn. Det eneste som er sikkert er at vi ikke vil ha ordet portal i navnet!, sa Floberghagen punktert.

Powered by Labrador CMS