Illustrasjonsbilde: Ulike TV-apper på mobil.

Nye tall: Flere ser på NRK TV enn på Netflix

6 av 10 ser ukentlig på NRK TV på nett, viser den siste kvartalsrapporten fra Ipsos som Medier24 har fått tilgang til.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nylig ble den siste Ipsos «sosiale medier tracker» sluppet for sistekvartal i 2021. Ipsos SoMe tracker gjennomføres månedlig, og kvartalsvis presenteres resultatene.

I tillegg til funn som at en million nordmenn er på TikTok, og at Facebook har mistet grepet om de unge brukerne, viser rapporten også nye tall om bruk av musikk- og strømmetjenester.

NRK TV størst

I undersøkelsen svarer 26 prosent at de bruker NRK TV daglig, og 6 av 10 svarer at de bruker den ukentlig.

Det er den høyeste tallet blant de strømmetjenestene som er oppgitt i undersøkelsen, og slår Netflix som har en daglig bruk på 21 prosent og ukentlig bruk på 53 prosent.

Viaplay og TV 2 Play er neste på listen med henholdsvis 29 prosent og 25 prosent ukentlig bruk.

Sammen med Netflix og NRK TV ligger også Spotify, som har den høyeste daglige bruken med 27 prosent, og ukentlig bruk med 47 årosent.

Nesten halvparten hører podkast

Undersøkelsen viser også at 44 prosent av de spurte lytter til podkast minst 1-3 ganger i måneden.

Tallene har vært ganske stabile i den norske befolkningen. Det var høyest i Q2 2021 da nesten halvparten (48 prosent) sa de lyttet til podkast.

Mest populære podkaster i 2021 er humor, nyheter, livsstil, fag-relaterte og deretter krim. I Q4 2021 er krim den nest størst kategori for de mellom 18 og 29 år før nyheter for menn og livstil for kvinner i denne aldersgruppen.

Målgruppen for undersøkelsen er et representativt utvalg av Norges befolkning på 18 år og eldre.

Powered by Labrador CMS