Skimaker Endre Hals.
Skimaker Endre Hals. (Martin I. Dalen)

DEBATT

Faktisk.no bør se seg selv grundig i speilet

Helt utrolig og pinlig av Faktisk, mener Endre Hals om en skiartikkel fra faktanettstedet.

  • Endret

 

Jeg har erfart hvor fort fakta blir feil når media skal lage leseverdig stoff, med påfølgende konflikter og brannslukking som konsekvens.

Derfor var jeg i utgangspunktet positivt innstilt til prosjektet Faktisk.no. (Jeg tror de fleste skjønte poenget med dette i Trump-etterdønningene).

Men nå synes jeg Faktisk skal se seg selv grundig i speilet. Her kommer min faktasjekk av en artikkel Faktisk.no la ut sist uke. De har forklart seg og hatt mulighet til å korrigere innholdet i nettsaken.

Siden artikkelen (som først og fremst er en video linket fra Youtube) fortsatt ligger ute en uke etter at jeg først sa fra til dem, får jeg stikke hull på byllen selv.

I en artikkel som ble lagt ut på Faktisk.no og linket til fra NRK.no, prøver Faktisk-redaksjonen, gjennom en gøyal video, å knekke nasjonsmyten at «nordmenn tror at ski er en norsk oppfinnelse».

For å ta dette først:

Jeg tror ikke at nordmenn egentlig tror at ski er en norsk oppfinnelse, (bare tanken på at vi skal kunne bestemme hvem som fant på noe slikt er tåpelig). Men det finnes knapt uenighet om at den moderne skikulturen har hatt utspring fra ca dette hjørnet av Europa, (inkludert ordet ski til nesten hele verden).

Dette er grundig beskrevet av historikere fra Jakob Vaage (1952) til Roland Huntford (2006). Førstnevnte var vel beruset etter krigsfeiringa, men begge bøkene er grundige og rike på referanser.

Men dette får så være - det er det neste som er det groveste. Ordrett sies det at:

«De eldste skiene vi kjenner til i verden de kommer i fra grenseområdet mellom Russland og Kina, i Altajfjellene. Der har man bevarte ski som er rundt 8000 år gamle».

Dette sies (av en tilsynelatende troverdig fagmann) mens det vises et kornete bilde av et par hele ski med bindinger og staver.

Se selv her: https://youtu.be/-npxIvPYM7Y?t=21

Men det finnes faktisk ingen gamle funn av ski fra Altay/Altaj/Altai. Alt (korriger meg gjerne) av oldskifunn i verden kommer fra vår del av verden, innenfor en lang skitur fra Skandinavia.

De eldste sikre skiene er funnet i Drevja (Norge) og Kalvträsk (Sverige) - begge datert ca 5200 år gamle. Men i Altai har de en (i seg selv imponerende og etter hvert godt kjent) skikultur, som ganske sikkert er veldig gammel.

Måten bindingene er festet til skia på, antyder at det er et nært slektskap med for eksempel Kalvträsk-skia.

I tillegg til denne levende steinalderkulturen, har det blitt vist til malerier i dette området som skal være de eldste tegningene av skiløpere. Ikke-kinesiske arkeologer har (etter det jeg har blitt fortalt) ikke fått undersøke disse maleriene eller helleristningene.

Da er det lett å bli litt mistenksom.

I lys av at Kina har et eget historieskrivingsprosjekt på gang i oppladinga til vinter-OL på heimebane, kan vi også holde oss for smarte til å bruke dette som dokumenterte fakta.

I det minste burde Faktisk.no gjøre det.

Men - at de tvert imot biter på dette med søkke og snøre og stang og snelle, er helt utrolig, på vegne av faktisk.no er det innmari pinlig. Det er nesten så en kan stille seg litt undrende til hele greia.

Jeg tror nesten ikke på at en arkeolog har misforstått så grundig - og driver så dårlig selvopplysning - før han uttaler seg. (Dette finner du ut av med smarttelefonen i lomma di mann!)

Og at representanten for faktisk.no svarer på denne måten når jeg gjorde henne oppmerksom på fakta:

Ons 26. sep. 2018 kl. 01.20 skrev Endre Hals

-Hei!  Det påstås av dere i en video at verdens eldste ski har blitt funnet i Altai, det stemmer faktisk ikke.  Den eldste hele skia har blitt funnet i Sverige (Kalvtresk) og et mulig skifragment som er eldre har blitt funnet i vest-Russland. Altai har stort sett bare helleristninger og tegninger å vise til, de har kanskje en eldre skikultur men de har ikke 8000 år gamle skifunn.

Mvh Endre Hals
ons. 26.09.2018 svarer Faktisk:

-Hei! Takk for tilbakemelding. Det som menes i videoen er at man har funnet spor av ski i Altajfjellene ca. 8000 år tilbake i tid. Det er mulig formuleringen er noe upresis/kan misforstås – poenget er at de eldste oppdagelsene/funnene man har gjort stammer fra Altaj-området. Det kan hende at den eldste hele skien er funnet i Sverige, men dette motstrider vi altså ikke.

Alt godt, www.faktisk.no

 

Men… men... Det er nettopp «at den eldste hele skien er funnet i Sverige» dere motstrider - når dere popper opp et bilde av noen gamle ski og bindinger og staver mens dere utvetydelig (og overhodet ikke upresist og til å misforstås) sier at ca 8000 år gamle ski har blitt funnet i Nord-Kina!

PS!

For å understreke min egen holdning til skihistorien, det er totalt likegyldig for meg hvor de eldste skia kommer fra. Men jeg har stor interesse for skihistorie generelt og spesielt skikulturen i Nord-Kina.

Jeg har hatt gleden av å gå på ski med folk fra stammene i Altai og har selv fått et par hestehårskledde Altai-granski. De har blitt lagd i forbindelse med at kineserne i flere år nå har invitert folk (fra vesten og spesielt Norge) til Nord-Kina for å demonstrere den levende skikulturen som finnes der.

Dessverre hadde vi termin samtidig som jeg selv skulle dit, men jeg har fått fyldige referater fra alle som har vært der.

Til toppen