Marketplace-toppsjef Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch og konserndirektør økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger (t.h.). Bildet er fra en tidligere resultatpresentasjon.
Marketplace-toppsjef Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch og konserndirektør økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger (t.h.). Bildet er fra en tidligere resultatpresentasjon. (Foto: Audun Braastad / NTB scanpix)

FINN fosser fortsatt framover: Eiendom og stilling sørger for 21 prosent vekst i omsetningen

Verken global eller lokal konkurranse ser ut til å affisere Schibsteds norske markedsplasser, som også denne gang leverer 46 prosent margin.

Schibsted fikk et driftsresultat på 783 millioner kroner før av- og nedskrivninger (EBITDA) i tredje kvartal, mot 572 millioner kroner i samme periode i fjor.  

Mediekonsernet omsatte for totalt 4.161 millioner kroner i tredje kvartal, noe som er en økning på 10 prosent dersom man sammenligner med tredje kvartal i 2016.

Som omtalt på Medier24 gjør mediehusene det bedre enn på lenge, men «de store pengene» kommer som kjent fra markedsplassene, og særlig de etablerte rubrikksidene i Norge, Sverige og Frankrike.

I de sistnevnte markedene leverer Leboncoin og Blocket driftsmarginer (EBITDA) på imponerende 60 prosent. Det vil si at for hver 100-lapp i inntekt, går 60 kroner rett til bunnlinja.

Men også FINN leverer nok et sterkt kvartal. Og konkurransen fra Facebook og nye aktører som Letgo og Tise synes foreløpig ikke på omsetningen eller resultatet:

Tvert i mot kan Schibsted vise til en omsetningsvekst på 21 prosent for «online classifieds» i Norge.

Det omfatter også tjenester som MittAnbud. Men veksten er særlig drevet av vekst innen eiendom og stillinger på FINN, heter det i kvartalsrapporten.

 

 

Til toppen