Erlend Fuglum til Santander Bank.
Erlend Fuglum til Santander Bank. (Foto: Mick Tully)

FOLK

First House-partner Erlend Fuglum slutter i PR-byrået for å bli kommunikasjon­sdirektør i Santander

- En solid bank med sunne verdier. Jeg gleder meg til å bidra, sier den tidligere Sp-politikeren.

Bankbransjen utfordres i høyt tempo av både teknologi, nye aktører og reguleringer. Nå vil Santander, som blant annet er kjent for billån og kredittkort, ta «en tydeligere stemme i samfunnsdebatten». 

Og for å klare det rekrutterer selskapet nå en nordisk kommunikasjonsdirektør, som besettes av en politisk tungvekter med solid PR-erfaring: Erlend Fuglum gir seg nå etter flere år som partner i First House for å bli med på laget i banken. 39-åringen har solid politisk erfaring, var leder av Senterungdommen, vararepresentant på Stortinget og har vært statssekretær i Kommunaldepartementet. 

Og nå går han altså til finansbransjen:

- Santander er en solid bank med sunne verdier. Bankbransjen er i rask utvikling, og koblingen mellom det globale og det lokale gjør det ekstra spennende, sier Fuglum om den nye jobben hans.

- Jeg har møtt en bank som preges av engasjerte og hyggelige folk, og en ledelse som mener at en seriøs bank også må være en ansvarlig samfunnsaktør. Jeg gleder meg til å bidra slik at dette engasjementet blir bedre kjent.

Managing Director Knut Øvernes sier dette om behovet for tydeligere kommunikasjon: 

- Debatten går høyt om regulering av bankbransjen. Bransjens utvikling har stor betydning både for næringslivet og for oss alle som forbrukere. Som markedsleder på vårt felt ønsker vi å ta en tydeligere rolle, å delta aktivt i debatten og å ta større ansvar for bransjens utvikling.

- Vi sitter på mye kunnskap og erfaringer som samfunnet og beslutningstagerne kan ha nytte av. Den ekspertisen vil vi gjerne dele på, sier Øvernes. 

- Og vi er svært glade for å få Fuglum med på laget. Fuglum har dyp innsikt i samspillet mellom næringsliv og politikk, og forstår politiske beslutningsprosesser godt. Han skjønner medienes tankesett, og vet hvordan man kan dyrke en tydelig posisjon i dagens medievirkelighet, fastslår Øvernes.

Erlend Fuglum tiltrer stillingen ved årsskiftet.

Til toppen