Takin Kroop, Social Media Manager.
Takin Kroop, Social Media Manager.

DEBATT

Flammene herjer i Amazonas, men norske medier er opptatt av bompenger og «Ex on the beach». Hvorfor?

«Kjære medienorge: Ikke la klikkjaget gå på bekostning av de viktige nyhetene», skriver Takin Kroop.

  • Endret
  • TAKIN KROOP, Social Media Manager

 

Først i går lærte jeg at Amazonas brenner – via Reddit. CNN skrev om det for 10 timer siden. Siden januar i år, har det vært over 70 000 branner i regionen, melder National Institute for Space Research. Mandag denne uken var røyken så tykk at den mørkla São Paulo.

For å understreke hvor viktig dette egentlig er:

Amazonas er ofte omtalt som jordens lunger. Ikke rart da regnskogen produserer 20 % av oksygenet i jordens atmosfære. Regnskogen ansees som et viktig element i å sakke ned den globale oppvarmingen, og er hjem for utallige dyre- og platearter.

La oss se bort fra trefelling for dyrking og framvinning av soyabønner og palmeolje. Se vekk fra at vi egentlig har ødelagt regnskogen de siste 40 årene. Nå brenner regnskogen som aldri før.

Jeg er ingen botaniker eller biolog. Jeg jobber med markedsføring og teknologi. Men selv jeg forstår at dette er en nyhet som er viktig å opplyse om. Verdens lunger står i brann. Vet du hva mediene har vært opptatt med å skrive om mens brannen har herjet på det verste de siste tre ukene? Ex on the beach, bompenger og elektriske sparkesykler.

Mens jeg skriver denne kronikken kan jeg se toppsaker i samtlige norske medier om Petter Northugs comeback, at Anna Anka har sex hver dag, og at Fredrik Skavlan er redd for fremtiden. Ja, det finnes mange gode og viktige saker som mediene tar tak i – men det kan da på ingen måte være riktig prioritert?

Jeg har ikke mange år på ryggen. Men med mine usle 27 år, så er jeg overbevist om at noe av det viktigste i et demokrati er uavhengige, profesjonelle og ansvarlige nyhets kanaler.

Deres rolle er å informere, kritisere og stimulere til debatt. Men nå jobber jeg jo også i medier. Og jeg forstår at norske medier sliter. Institutt for informasjons- og medievitenskap kan melde om at nettaviser med betalingsordning er mer enn tredoblet de siste fire årene. Opplag hos de største aviskonsernene øker, men ikke inntektene.

Det er blitt et spill om å generere klikk. Om du vil vinne i kampen om nyhetsstrømmen i sosiale medier, så må du snakke om Anne Anka som har sex hver dag. Så klart trekker en av Norges største ski-profiler trafikk.

Men kjære medienorge.

Ikke la det gå på bekostning av de viktige nyhetene. Dere har faktisk et viktig ansvar om å opplyse og informere. Joachim Lund skriver i Aftenposten at mediene må tilpasse seg unges medievaner. At unge er interessert i andre ting enn mediefolk over 45. Jeg er enig med Lund.

Norske medier har klart å tilpasse seg det digitale skiftet, med mobilsider og snap-kontoer.

Men vær så snill – gi dere med clickbait og plussartikler om hvordan du kan finne ut om partneren er utro.

Ta ansvar. Vær så snill.

Til toppen