Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media under resultatpresentasjon i februar 2015.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media under resultatpresentasjon i februar 2015. (Bilde: )

Flere Polaris-aviser skal ta betalt på nett - men uten å stenge hele avisa

Posisjonene så sterke at man kan innføre plussmodeller, sier konsernsjefen.

Polaris Media ASA la onsdag fram sine resultater for 2014. Les mer om det her: 

Foruten mye snakk om tall, snakket konsernledelsen under presentasjonen i Oslo onsdag formiddag også mye om digitale strategier. Selv om man skal «kutte seg til resultater», betinger resultatforbedringen også en solid digital vekst.

Og den kommer naturlig nok på to områder: Annonser og andre digitale produkter. Og opplagsinntekter.

- Når det gjelder digitale annonseinntekter, tror vi veksten kommer på mobil, big data, sosiale medier og disse «nye tingene», sier konsernsjef Per Axel Koch.

Til nå har det vært stor forskjell i hva mediehusene får ut av annonseinntekter per sidevisning på desktop kontra mobil. Men i takt med at trafikken på mobil snart er større enn på større enheter, kommer også inntekten etter:

- Vi har tradisjonelt tatt ut 20 øre på desktop og 10 øre på mobil. Nå begynner disse kurvene å nærme seg hverandre, sier konsernets CFO, økonomidirektør Per Olav Monseth.

Varsler plussmodeller landet rundt

Flere av de største mediehusene i Polaris har den seneste tida innført varianter av såkalte «plussmodeller». Det vil si at abonnentene får tilgang til mer innhold på nett enn de som ikke er abonnenter.

Nå varsler konsernet at flere aviser vil komme etter. Og det er en grunn til at det ikke har kommet før nå.

- Det handler rett og slett om at vi har hatt for dårlig dekning. Flere aviser har vært ned mot 30-40 prosent. Nå har stadig flere over 50-60 prosent, og vi har mange nummer 1-posisjoner digitalt. Da er posisjonen «moden» for å gjøre noe slikt, sier konsernsjef Koch.

- Det vil variere fra avis til avis, men man vil trolig beholde 60-70 prosent av nettstedet åpent. Da har vi tro på å øke brukerinntektene, og få leserne til å ta i bruk digital pålogging, sier Koch.

Polaris Media har knyttet seg opp mot Schibsteds digitale påloggingmodell, SPiD. Snart må Polaris-abonnentene bruke den for å lese alt innhold på nettavisene sine.

Og det skal alle få mulighet til. Det blir også slutt på «digitale tilleggsabonnement».

- Nå kan du ikke lenger bare ha papiravisa. Alle kundene blir digitale, og så kan de velge å ha papiravisa i tillegg, sier Koch.

  • For ordens skyld: Undertegnede journalist og M24-redaktør Gard L. Michalsen har tidligere jobbet i flere aviser i HTG/Polaris, men sluttet sist i VOL og SortlandsAvisa sommer 2013. Michalsen sitter fortsatt med en minoritetsaksjepost på 20 prosent i SortlandsAvisa AS, som stammer fra etableringen av avisa i 2008.
Til toppen