PFU-statistikken: Mediene svikter oftest på opplysningskontroll og kildebredde

Og mediene har en lavere fellingsprosent enn i 2018. Se det viktigste fra PFU-statistikken her.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Saken oppdateres

Tirsdag presenteres PFU-statistikken 2019 på Oslo Media House.

Den viste at det var flest fellelser på punkt 3.2, med god margin over 4.14.

Her er statistikkens oversikt over flest fellelser i 2019:

  1. Punkt 3.2 (opplysningskontroll og kildebredde) 22 fellelser
  2. Punkt 4.14 (samtidig imøtegåelse) 13 fellelser
  3. Punkt 4.4 (dekning for titler og ingresser) 7 fellelser
  4. Punkt 4.8 (konsekvenser for barn) 6 fellelser
  5. Punkt 4.13 (retting av feil) 5 fellelser

Punkt 3.2 var det samme punktet som det oftest ble felt på i 2018, også da med 4.14 på andreplass.

– De redaktørstyrte mediene holder gjennomgående høy kvalitet. Men mange redaksjoner jobber åpenbart ikke godt nok med dokumentasjonen og kravene til faktasjekk og kildebredde. Publikum må kunne stole på at de journalistiske mediene bringer korrekte opplysninger, og at de tar tilstrekkelige forbehold der det er påkrevd, sier PFU-leder Alf Bjarne Johnsen under presentasjonen.

PFU mottok 575 klager i 2019, en økning fra 493 i 2018, står det i statistikken. Imidlertid ble bare 263 klager behandlet, mot 335 i 2018. PFU hadde ett møte færre enn i 2019.

– Tallet er historisk høyt, sier Johnsen om antall klager i 2019.

38 klager ble løst i minneelighet, 18 ble trukket og 5 ble behandlet. 287 klager blee av ulike klager avvist. Mediene gikk fri 49 ganger i saker som fikk full beehandling. Det gir en fellingsprosent på 51 prosent, ned fra 57 prosent i 2018.

NRK er mediet som oftest ble felt.

  1.  NRK (2 brudd, 2 kritikk, 112 klager)
  2. Stavanger Aftenblad (3 brudd, 10 klager)
  3. Bergens Tidende (2 brudd, 1 kritikk, 17 klager)
  4. Gudbrandsdølen Dagningen (2 brudd, 3 klager)
  5. Bergensavisen (2 brudd, 6 klager)
  6. Verdens Gang (2 brudd, 40 klager)
  7. Klassekampen (1 brudd, 1 kritikk, 5 klager)
  8. Fredrikstad Blad (2 kritikk, 5 klager)

– PFU mottar et økende antall klager. Det er bra at folk vet hvor de skal klage når de opplever at mediene begår overtramp. Samtidig viser statistikken at det ble behandlet et lavere antall klager enn året før. Det skyldes blant annet at flere klager er mer komplekse enn tidligere, og omfatter ofte et stort antall publiseringer, sier generalsekretær Elin Floberghagen i Presseforbundet, ifølge forbundets egne sider.

Powered by Labrador CMS