Pernille Huseby, generalsekretær i Actis.
Pernille Huseby, generalsekretær i Actis. (Foto: Actis)

DEBATT

Folk flest vinner med den norske spillmodellen

«Frp-politikerne Silje Hjemdal og Himanshu Gulati kommer med en rekke feilaktige påstander i sitt innlegg om reklameforbudet i Medier24 den 28. april. Vi vil gjerne bidra med noen oppklaringer», skriver Pernille Huseby.

Hjemdal og Gulati skriver blant annet at når Abid Raja «insisterer på å gjennomføre forbudet mot spillreklame på fjernsyn, er det eneste han oppnår å skade norske arbeidsplasser og næringsliv. Det han ikke oppnår er å hjelpe de spillavhengige».

Reklameforbudet er ikke nytt, det har vært der i lang tid. Utenlandske spillselskaper har bevisst valgt å omgå loven og rettet sin markedsføring mot norske forbrukere på tross av forbudet. Endringen i kringkastingsloven som nå gjennomføres etter ønske fra et flertall på Stortinget, er kun en justering av gjeldende lovverk og vil gi Medietilsynet hjemler til å håndheve forbudet som allerede foreligger.

Dette er godt nytt for de som sliter med spillproblemer. Ifølge siste befolkningsundersøkelse gjelder det over 120 000 nordmenn. I tillegg blir ektefelle eller samboer, barn, foreldre og venner dratt med i dragsuget av gjeld som spillproblemer medfører.

Vi vet at halvparten av de som spiller utenlandske kasinospill på nett er risiko- og problemspillere. Befolkningsundersøkelsen viser også at reklame for pengespill har en sterkere innvirkning på de med spillproblemer. I 2015 hadde de utenlandske pengespillselskapene daglig mer enn 1500 reklamevisninger i døgnet, det vil si 62 i timen i snitt. Reklamen er i hovedsak for de mest avhengighetsskapende spillene, som poker og kasino.

Disse spillene blir oftest oppgitt som problemspill av de som ringer inn til Hjelpelinjen. Hele 70 prosent av samtalene om kasinospill omhandler kun utenlandske aktører. Den utenlandske TV-reklamen benytter seg også av en rekke virkemidler spesielt egnet for å trigge risiko- og problemspillere, for eksempel finansielle insentiver som bonuser og gratisspinn.

Å få slutt på den endeløse strømmen av reklame fra de utenlandske aktørene, vil uten tvil hjelpe de som sliter med spill. De vil slippe den konstante påminnelsen om det fristende spilltilbudet som finnes der ute.

Organiseringen vi har av det norske spilltilbudet har en stor fordel som Frp virker å se helt bort ifra: Norsk Tipping er heleid av staten, av oss alle. Dette gjør at vi har god kontroll med hva slags markedsføring og spill selskapet kan drive med. Det er også grunnen til at Norsk Tipping ikke har reklame for kasinospill, og heller ikke bruker gratisspinn og bonuser i sin markedsføring.

Dersom Frp ser eksempler på reklame fra Norsk Tipping som de mener er uheldig, bør de ta det opp med statsråden. Abid Raja vil kunne få slutt på det på dagen, med en telefon til Hamar. Det er en av de største fordelene ved å ha et politisk styrt spillselskap.

Hjemdal og Gulati er opprørt over at «kulturministeren (vil) insistere på å forby private bedrifter å gi inntekt til en skadeskutt kulturbransje». Beregninger fra Oslo Economics viser at nedgangen i annonseinntekter hos de TV-selskapene som har valgt å gjøre seg avhengige av ulovlig spillreklame, mest sannsynlig vil bli erstattet av andre annonsører.

Analysebyrået finner det også lite sannsynlig at hele reduksjonen i investeringer vil ramme norsk innhold. De anslår den forventede nedgangen i etterspørsel for produksjonsmiljøene til å utgjøre under 5 prosent av den totale omsetningen i bransjen. Det vil si rundt 75 årsverk.

Frp mener alle, unntatt Norsk Tipping, vil tjene på å skrote enerettsmodellen. Det viser at de ikke har forstått poenget. For hvem er Norsk Tipping? Jo, det er oss. Norsk Tipping er et demokratisk ønsket og bestemt sosialpolitisk verktøy for å sikre at folkehelsehensyn settes foran næring og profitt.

Derfor er det ikke spillselskapet Norsk Tipping som vinner i den norske spillmodellen, det er oss alle.

Til toppen