Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. (Bilde: Erik Waatland)

For bare få år siden hadde aldri Per Axel Koch trodd at Polaris Media skulle ha 95 prosent vekst i digitale abonnenter

Brukerbetaling er i ferd med å bli mediekonsernets viktigste inntektskilde. Nå etablerer de en avdeling i konsernet for å bli enda flinkere på journalistisk innhold.

Forrige uke kunne Koch og Polaris Media vise til et solid resultat i første kvartal 2017.

Ja, annonseinntektene faller ni prosent og det er flere ting som konsernet må effektivisere, men det er også mange positive trekk.

Ett av dem er tre prosent økning i antall abonnenter. 95 prosent er vekst i abonnenter som kun bruker digitale produkter.

 

Mange har tatt feil

– Konsernsjef Per Axel Koch, har dere funnet løsningen på fremtiden?

– Det er i alle fall en sterk økning i etterspørselen etter digitalt innhold. De som på et tidspunkt mente at det ikke var mulig å ta betalt for det, har tatt veldig feil, sier han.

Polaris Media sine aviser har skrudd modellen mot brukerbetaling, som mange andre. Det betyr plussing i av innholdet - i stor grad. Det har vært en suksess så langt, ifølge Koch:

– Nå er det mange aviser med plussløsning og når det blir restriksjoner på hva du kan lese, blir det en stor verdi å være abonnent. Har man gode nok produkter, så kommer også veksten, sier konsernsjefen til Medier24.

Q1-resultatet i konsernet viser at de har økt abonnementsinntektene med seks prosent - målt opp mot Q1 i fjor. Så langt i år har de tjent 126 millioner kun på abonnement.

 

Satser på innholdet

Han forteller at de opplever en nesten underliggende dobling på abonnementsiden - hele tiden nå. 

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media legger frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal 2016.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media legger frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal 2016. Foto: Erik Waatland

– Schibsted og Amedia har kommet enda lengre enn oss der. Det er hyggelig å oppleve en slik etterspørsel som vi nå gjør.

– Hadde du trodd for noen år siden at du skal i all hovedsak leve av abonnenter?

– Brukerbetaling er i ferd med å bli vår viktigste inntektskilde. Ja, vi er helt i startgropa, men så har vi kommer godt igang. Det er spennende.

Polaris Media ser til Amedia for inspirasjon når de nå er i gang med et konsernsenter for brukermarked.

Årsaken til at de bemannet opp var å få flere fellestjenester, ha større fokus på salg og ikke minst øke kvaliteten på innholdet.

Amedia-konsernet har hatt enorm suksess med sitt innholdsinitiativ, noe Koch & co nå er igang med. Der handler det i all hovedsak om å analysere innholdet og finne ut hva som selger og blir lest.

– Vi kommer til å etablere en enhet for redaksjonell innsikt og analyse, som ligner litt på Amedia sin store suksess. Den avdelingen skal snakke med mediehusene og finne ut hva som funker best i det daglige. Der kan konsernet bidra - uten å bestemme. Men kanskje kan vi påvirke på en go måte.

 

Flere plusser

I Polaris Media har nå 12 av deres 34 mediehus vekst på abonnementsiden.

– Det kommer til å øke betydelig. Stadig flere av mediehusene har nå lagt inn en pluss-løsning, sier han.

For ett år siden var 12 av mediehusene over på Pluss. Nå er 29 det. 

– Vi følger spesielt to spor nå. Det ene er å optimalisere det organiske salget, for det er mange muligheter i pluss-artikler. Gjør du det riktig, er det mange som vil kjøpe. Da må tilgangen være på plass og så videre. Også må vi ha digitale salgskampanjer og e-poster.

– Hvis vi lykkes med dette.... det trodde aldri for tilbake for noen år siden, sier konsernsjefen.

Polaris Media ASA presenterer resultater for 2. kvartal i fjor
Polaris Media ASA presenterer resultater for 2. kvartal i fjor Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Hvordan ser fremtiden ut nå?

– For noen år siden gikk opplaget ned og vi hadde problemer med å finne ut hvordan vi skulle ta betalt for digitalt innhold. Så har vi vridd om modellen der man får digital i bunn og papir i tillegg. Når alle nå plusser, så er det ikke å interessant å lese hvis du ikke er abonnent. Da får man frem verdien av abonnementet og da kommer betalingsviljen, sier Koch og fortsetter:

– Vi hadde 538 millioner i brukerinntekter i fjor og det vil absolutt øke i år. Det er faktisk like før at brukerinntekter vil være den viktigste inntekten vår. Fortsetter dette, vil det være interessant fra et publisistisk ståsted.

 

Nøkkeltall fra Polaris Media første kvartal:

  • Abonnementsinntektene vokste med seks prosent i første kvartal.
  • Tre prosent vekst i antall abonnenter, herav 95 prosent vekst i abonnenter som kun bruker digitale produkter
  • Trykkeriinntektene vokste 6 prosent, som følge av vekst i siviltrykkinntekter og nye avistrykk oppdrag.
  • Noe bedre utvikling innen annonseinntektene som gikk ned 9 prosent i første kvartal, herav 4 prosent nedgang i digitale annonseinntekter
  • God effekt av kostnadstiltak som bidrar til at driftskostnadene ble redusert med 18 millioner, som tilsvarer fem prosent.
Til toppen