Aslak Berge, gründer, redaktør og daglig leder for iLaks.

For fire år siden startet Aslak Berge iLaks. Fjoråret ga hele 40 prosent driftsmargin. Og nå skal han ut i verden

Det lønner seg å skrive for en av landets mest lønnsomme bransjer. Nå kjøper Aslak Berge tilbake kontrollen fra Schibsted for å satse internasjonalt

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Vi dekker en næring som surfer på toppen av en høykonjunktur. Vi bruker ingen programmatiske nettverk, men kun skreddersøm mot egne kunder i vår sektor. Og så holder vi kontroll på kostnadene, sier Aslak Berge.

Når han skal forklare de imponerende 2016-tallene:

En omsetning på 4,7 millioner kroner, og driftsresultat på 1,9 millioner.

- Dere leverer driftsmargin på 40 prosent - det må være best i bransjen?

- Det er konkurransedyktig, i hvertfall, svarer Berge nøkternt.

 

Startet for fire år siden

Aslak Berge har bakgrunn som aksjeanalytiker i First Securities, forfatter - og journalist i Intrafish.

iLaks.no

Etablert våren 2013 som et bransjenettsted for laks, oppdrett og tilstøtende næringer.

Tok raskt en posisjon som et åpent nettsted med hyppige oppdateringer.

Startet av Aslak Berge, som nå kjøper seg opp til 66 prosent av selskapet igjen. Drives gjennom selskapet iLaks AS.

For fire år siden startet han nettavisen iLaks med en laptop på kjøkkenbenken, og så raskt at det var marked for et bransjenettsted som ikke gjemte seg bak en høy betalingsmur, slik nettopp Intrafish hadde gjort.

Allerede i 2014 kom Schibsted gjennom Bergens Tidende inn på eiersiden, og omsetningen passerte 1,2 millioner kroner. Med én million kroner i minus. Men det var et år preget av etablering, satsing og investering.

2015 kom med 3,1 millioner i omsetning og en halv million i pluss.

Og så altså rekordåret i fjor.

- Det er ingen selvstendig målsetting å ha et så høyt overskudd som mulig. Men i et normalt driftsår skal vi ha et godt resultat, sier Berge.

Han legger til:

- For oss er det viktig å etablere et godt fundament. Det handler om å ta bort all finansiell risiko. 

 

 

Ingen planer om brukerbetaling

Omsetningen og resultatet kommer enkelt og greit via solid vekst i annonseinntektene. Som vil si banner, merkevareannonsering fra bransjeaktører og stilling.

Brukerbetaling har ikke vært tema for iLaks, og det er heller ingen umiddelbare planer om det:

- Det blir en effektiv trafikkbrems, og du får en konflikt mot annonsørenes interesser. De vil jo ha så stor trafikk som målig. Min tilnærming er at hvis vi greier å få dette til uten en betalingsmur, så skal vi det.

Fjorårets solide vekst er et tydelig signal om at iLaks nå har etablert seg. Berge antyder rundt 15.000 unike brukere daglig, og 100.000 i måneden.

- Det tok litt tid før vi etablerte oss som det foretrukne alternativet, for eksempel på stilling ledig. Kundene vil bruke det mediet som de innbiller seg er størst, og det må få «synke inn». Nå tror jeg vi er den mest brukte kanalen i bransjen, sier han.

Hvordan går det med mediegründerne?

Medier24 har jevnlig skrevet mye om nye medier og andre gründere, men ikke alltid like systematisk. Og gjerne preget av de korte nyhetssakene.

Gjennom året vil vi prøve å gå opp sporene for hvordan det går med de nye bedriftene - eller nye initativ fra etablerte selskaper.

Det kan blant annet si å gå tilbake til en etablering vi skrev om for to år siden - og spørre hvordan det går nå. Men en helt ny etablering kan også være en god sak.

 

Nå skal han ta resten av verden

Fjorårets gode drift har gitt rom for å satse. iLaks og Berge selv holder til i Bergen, med én journalist i Oslo og nylig en journalist til i Tromsø.

For litt siden ble det kjent at nettstedet og satser internasjonalt, og over sommeren lanseres SalmonBusiness.com. Akkurat nå holder Berge på å rekruttere folk til den internasjonale redaksjonen. Helst med folk som sitter nært de viktigste markedene.

- Vi har fått gode søkere fra mange land. I en perfekt verden vil jeg ha en til to journalister i Amerika, og en til to i Europa, sier Aslak Berge.

- Én ting er å ta hjemmemarkedet. Noe annet er å etablere seg ute i verden - det er mye vanskeligere?

- Det kan du si, men jeg er optimist. Vi har allerede 15 prosent av leserne våre fra utlandet, folk som leser med Google Translate. For eksempel på saker om aksjemarkedet og lakseprisene. Nå skal vi gi dem et ordentlig tilbud.

- Blir det bare eget innhold på disse to nettstedene, eller snakker vi også om å oversette mellom norsk og engelsk?

- Det ligger selvsagt noen redaksjonelle synergier her. Og det samme ser vi kommersielt. Mange av de store leverandørbedriftene globalt ligger i Norge, og vi har god dialog med eksisterende kunder, sier Berge.

2016-resultatet gir rom for å satse. Men Aslak Berge har ingen planer om å bruke opp alle pengene i år:

- iLaks skal gå i pluss i 2017 også. Vi forventer god vekst i topplinjen. Så får vi se hvor mange journalister vi ansetter, men det skal alltid være et romslig resultat i bunn.

 

Går fra ekteskap til åpent forhold med Schibsted

Og de framtidige romslige resultatene skal Aslak Berge bestemme mer over selv. I 2014 kom Schibsted inn på eiersiden med kontrollerende eierpost på 51 prosent, men nå kjøper gründeren faktisk tilbake noe av selskapet:

Gjennom Octavian Forlag AS kjøper Berge seg opp fra 49 til 66 prosent. Schibsted selger seg ned fra 51 til 34, og beholder dermed negativ kontroll.

Bakgrunnen for salget forklarer han med en reell strategisk uenighet, og ulike forretningsmodeller:

Mens nisjenettstedene rundt Sysla har et regionalt eller nasjonalt fokus og satser på brukerbetaling, vil iLaks som nevnt se ut i verden og drive et annonsørfinansiert nettsted.

- Når du nå kjøper tilbake noe, vil det si at det var galt å slippe til Schibsted?

- Nei, da var vi i en helt annen situasjon. Det var en måte å bygge avisen på. Nå har vi blitt mye større, og har vist at det vi trodde på fungerte, sier Berge.

iLaks går altså fra å være en tilknyttet virksomhet i konsernet, til å bli mer en ren investering for Schibsted. Men det redaksjonelle samarbeidet mellom iLaks og Sysla fortsetter.

- Schibsted blir med videre, som en samarbeidspartner. Mitt primære ønske var å kjøpe 100 prosent, men de ønsket ikke å trekke seg helt ut, sier Berge.

- Vi må jo spørre: Hva betalte du for 17 prosent av selskapet?

- Verdien av selskapet speiler den utviklingen vi har hatt de siste åra. Men jeg har ingen kommentar til prisen.

 

 

Skal du starte nettavis?  Så enkelt og vanskelig lyder Aslak Berges beste tips:

- For det første må du jo jobbe ekstremt mye. Og så må du være fokusert på én nisje. Helst en nisje der det er et betydelig marked. Akkurat hva det er, kan være alt mulig rart. Så handler det om å bygge mest mulig trafikk.

 

 

  • For ordens skyld: Gard L. Michalsen jobbet senhøstes 2014 en kort periode som frilanser og journalist på deltid for iLaks. 
Powered by Labrador CMS