Ansvarlig redaktør Vanja Skotnes i Sorgenfri

Nå er Gate­magasinet Sorgen­fri på nett: – Skulle vært det for lenge siden

Gatemagasinet Sorgenfri har lansert nettside. Nå håper redaktøren at det bidrar til at flere kjøper papirmagasinet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det nye bladet har kommet ut i helt ny drakt og design, med ny redaksjonell linje. Vi ønsker å være krystallklare på hva vi skal dekke, sier Skotnes.

Hun forteller at de skal drive kritisk, undersøkende journalistikk om rus, psykisk helse, kriminalitet og hjemløshet. 

– Det skal være kjernen i det vi skal gi ut. Derfor kommer det hver måned en større sak, som vi har jobbet langsiktig med, sier hun.

Samtidig har gatemagasinet innsett at de må være synlige på andre flater enn på papir. Nå har de lansert en egen nettutgave, hvor utdrag av det som finnes i papirmagasinet publiseres. 

– Vi skulle vært på nett for lenge siden. Tanken bak, er å skape debatt.

– Og forhåpentligvis at flere kjøper bladet?

– Ja, at flere blir klar over hva Sorgenfri er, og hva Sorgenfri skriver om, svarer Skotnes. 

Sorgenfri lanserte i 2009en egen nettside, men den ble lagt ned etter noen år, ettersom den ikke ble oppdatert. 

 

Avhengig av papir

I januarnummeret er det en 15 siders reportasje om en som forsøkte å ta sitt eget liv, etter flere års kamp for å få beroligende midler. 

– Vi jobber langsiktig med de stor sakene, og har alltid flere gravesaker vi jobber med. Vi har et helt klart mål om å sette dagsorden innenfor de feltene vi dekker.

– Sjangeren undersøkende journalistikk er spesielt viktig for den samfunnsgruppa som sorgenfri representerer. Det er der vi legger inn ressursene våre, sier hun.  

Sorgenfri er helt avhengig av å få solgt papirmagasinet. Det er der selgerne henter sin inntekt. 

– Vi tror og håper at en nettavis vil styrke salget på gata, nettopp fordi flere blir klar over oss, vi vises bedre og får anledning til å nå ut til flere med sakene våre, sier Skotnes. 

Sist høst ga Sorgenfri, sammen med =Oslo og Megafon ut en felles julebok. Skotnes forteller at de hadde det beste salgsåret på juleboka siden 2012, med 15.000 solgte bøker før jul. 

– Jeg tror det har gjort sitt utslag at vi var tre magasiner som samarbeidet om dette. Kvaliteten på boka ble veldig god, ettersom det er tre forskjellige redaksjoner som er med på idémyldring og er med på å kvalitetssikre innholdet.

Dårligere januarsalg

Anne Morkemo, arbeidene styremedlem i Sorgenfri, foreller at det definitivt hjelper på med godt salg av julebøker. 

– Det er klart det. Så solgte vi ut både september- og oktobermagasinet også, sier hun.

Morkemo forteller at de også solgte flere kalendere enn på flere år, før jul. 

– Det er sånn at de litt større prosjektene som julebok og kalender, er viktige for oss. Vi får ikke like bra salg nå i januar når det er ti minusgrader ute, sier hun.

Med en tydeligere redaksjonell profil, håper hun imidlertid at Sorgenfri skal nå nye høyder også på papir. 

– Jeg tror det er veldig viktig at vi er tydelige på hvem vi er, og hva vi skal formidle. Slik at dem som kjøper magasinet har en forventning om hva de finner. Da må innholdet stå i forhold til forventningene. Det i seg selv, vil nok ta litt tid, sier Morkemo. 

Den nye nettsida er på plass, og redaksjonen skal nå framover være flinkere til å vise fram hva de gjør, både på egen nettside og på sosiale medier. Det håper de vil føre til mer salg av gatemagasinet. 

– Lever på julesalget

Et magasin koster 100 kroner, av det sitter selgerne igjen med 50 kroner. Den nevnte juleboka koster 200 kroner, hvor selgerne igjen får halvparten. Det betyr at bare på boka, satt magasinet igjen med over halvannen million kroner, mens selgerne satt igjen med like mye. 

– Både vi og selgerne lever på juleboksalget ellers i året, sier Morkemo. 

Morkemo forteller at de også har jobbet med å få det til å bli mer attraktivt å bli Sorgenfri-selger.

– Det må ha en verdi utover at de kan tjene penger. Det er ganske stigmatiserende å stå på et gatehjørne å selge et gatemagasin. De som er selgere hos oss, og andre som har utfordringer med å tilpasse seg samfunnet og arbeidslivet, har utrolig mye ålære bort.

– Det er viktig om de som selger gatemagasinet kan spille andre roller enn bare det å stå og selge. Om de føler trygghet i jobben, kan de formidle mer. De som selger gatemagasiner har også mye å gi tilbake til samfunnet, sier Morkemo. 

  • For ordens skyld: Undertegnede har jobbet i samme redaksjon som Vanja Skotnes frem til desember 2017. Skotnes har også tatt oppdrag som frilanser for Medier24.
Powered by Labrador CMS