Daglig leder i Mannheimer Lene Bergmann. (Foto: Privat)
Daglig leder i Mannheimer Lene Bergmann. (Foto: Privat)

Sommerpraten

Forbauset over Geelmuydens «kebabnorsk»-utspill: – Vondt å følge med på

– Det er bare å se raskt på demografien vår for å skjønne at det er et sterkt behov for mer mangfold i bransjen, sier daglig leder i byrået Mannheimer i Sommerpraten.

 I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.

Neste kvinne ut er daglig leder Lene Bergmann i kommunikasjonsbyrået Mannheimer. 

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?

– Det kan oppsummeres med ett ord: Krisekommunikasjon. Jeg tror de fleste journalister og kommunikasjonsrådgivere har fått trent seg ganske så heftig i å kommunisere i krise de siste månedene. 

– Hva er årets flause til nå?

– Ettersom jeg er i kommunikasjonsbransjen så har jeg, som mange andre i bransjen, sett med stor forbauselse på Hans Geelmuydens «kebabnorsk»-utspill – og ikke minst etterspillet, som rett og slett var vondt å følge med på.

– Reaksjonene fra bransjen og kundene viser forhåpentligvis at dette ikke er holdninger som er representative for bransjen. Det var uansett en påminner: Det er bare å se raskt på demografien vår for å skjønne at det er et sterkt behov for mer mangfold i bransjen. 

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Det er jo vanskelig å komme utenom Espen Nakstad fra Helsedirektoratet, som har fremført vanskelige kommunikasjonsbudskap på en empatisk, trygg og forbilledlig måte, sånn at hele befolkningen kan forstå det.

– Jeg hørte også John Eckhoff, kommunikasjonssjefen i SAS, på Kommunikasjonsdagen i mars, rett før samfunnet ble lukket ned. Å høre hvordan han som kommunikasjonssjef manøvrerte sandstorm, korona og netthets og bombetrusler fra ytterliggående grupper for «What is truly Scandinavian»-kampanjen, gjorde sterkt inntrykk på meg.

 – Hva gjør du i sommer?

 – Ettersom Italia-ferien med vennegjengen naturlig nok gikk fløyten, så bytter vi ut Lazio og Giglio med Arendal og Stavern. Det blir stas med #norging! Jeg reiser så til Danmark sammen med samboeren. København om sommeren er alltid et høydepunkt. I Århus venter reunion med «höjskolen» jeg gikk på for 25 år siden. Det blir enormt fint å møte mine «dejlige» danske venner igjen! 

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– Podkast, sosiale medier og nettaviser er litt ekstra kjekt når det er sommer, synes jeg! Jeg har gjerne litt mer plass i hodet til å ta inn fag i ferien, og liker å høre meg opp på gode podkaster og lete etter nye nettsteder.

– Jeg har blitt storfan av den nye podkasten til Kommunikasjonsforeningen og venter spent på nye episoder om falske nyheter, krisekommunikasjon, retorikk og teknologi!

– Jeg håper ellers å få benytte meg enda mer av abonnementet på New York Times. I tillegg kommer jeg nok til å høre The Daily og lese The Guardian Culture og Lifestyle som vanlig, og (ifølge min samboer og mine venner): Bruke litt for mye tid i sosiale medier.

– Jeg er også blitt avhengig av å lese Morning Brew hver morgen. Det anbefales. Kuraterte nyheter rett i innboksen.

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Jeg var sommervikar i P3 en gang på det glade nittitall, og ble sendt rundt på interrail i hele Europa for å rapportere fra interraillivet. For å si det sånn: Det ble mye interrail (i utvidet betydning) – og lite radio, hehe.

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?

– Lytt, lær – og tør å ta litt plass! Vær med på så mye som du får lov til å være med på, lytt og observer underveis, og kom med innspill til det som er bra, og ikke minst; det som er mindre bra eller som du synes kan gjøres bedre.

– Min erfaring med sommervikarer og traineer i bransjen er at de er en veldig velkommen stemme. Å få konkrete råd fra en sommervikar eller en trainee, som ser oss utenfra med friske øyne og oppdatert kunnskap, om hva vi kan gjøre bedre – og ikke minst, hvordan vi kan gjøre det bedre – er gull verdt.

Til toppen