FORBRUKEROMBUD GRY NERGÅRD har forbud mot skjult reklame som en av sine arbeidsoppgaver.
FORBRUKEROMBUD GRY NERGÅRD har forbud mot skjult reklame som en av sine arbeidsoppgaver. (Foto: Forbrukerombudet/CF-Wesenberg, Kolonihaven)

Forbrukerombudet svarer kritiske bloggere: - Merking av reklame er enkelt. Og er du i tvil? Merk det!

KOMMENTAR: Er innlegget kjøpt og betalt, så si det, skriver forbrukerombud Gry Nergård. Og svarer på de siste ukers kritikk.

  • KOMMENTAR: Gry Nergård, forbrukerombud.

Forbrukerombudet får mange spørsmål fra bloggere som lurer på når de må merke innlegg som reklame. Svaret er enkelt: Er du i tvil? Merk det!

Forbrukerombudet har nylig gjennomført et tilsyn med norske toppbloggere, og funnet at flertallet merker reklame for dårlig. Aftenposten har i flere nyhetsartikler skrevet om reklame i sosiale medier og våre retningslinjer for dette.

Oppslaget om tilsynet har fått flere bloggere til å reagere. Sophie Elise Isachsen uttalte til Aftenposten at «om alt skal merkes hele tiden, får det meg til å se kjøpt og betalt ut». En annen blogger, Superpapsen, har på finurlig vis listet opp flere bildeeksempler med sponsede produkter, som han lurer på om bør merkes.

Våre saksbehandlere har også fått mange likelydende spørsmål på mail og telefon de siste dagene: «Enn om… trenger jeg å merke det da?».

Flere bloggere som har kontaktet Forbrukerombudet har også gitt uttrykk for at regelverket er uklart. Her er jeg nødt til å si meg uenig. Reglene er enkle og greie: Reklame skal tydelig fremstå som reklame.

I veiledningen vår beskrives reklame som «alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av ett produkt eller tjeneste, og som samtidig gjør at du oppnår en fordel».

Fikk bloggeren en fordel? Som regel er dette greit å svare ja eller nei på. Vi ser imidlertid at bloggerne reagerer på at de i kontakt med oss ikke får svar på alle de tenkelige og utenkelige situasjonene som vil kunne oppstå. Det er gråsoner her også, som ellers ved tolkningen av juridiske spørsmål.  Men her sitter bloggerne på fasiten. De vet hvilke forventninger som ligger til grunn når de omtaler et produkt eller en tjeneste.

Markedsføringsloven er lik alle for alle, både bloggere og nettaviser. Pressens faglige utvalgt skjerpet nylig Vær varsom-plakatens bestemmelser om skjult reklame. Dette er et tydelig signal på at journaliststanden tar sammenblandingen av frie meninger og sponset innhold på alvor.

Vårt hovedpoeng er at det i alle fall ikke er vanskelig å gjøre dette godt nok. Og er du i tvil: Merk det!  Ja visst, kan det få deg som blogger til å se kjøpt og betalt ut. Men dersom næringsdrivende gir deg goder i form av produkter eller penger for omtalen du gir dem, så er du jo nettopp det i de tilfellene.

Ved å merke sponsede innlegg tydelig, vil du som blogger styrke tillitsforholdet til leserne dine, som slipper å lure på om du omtaler produktet fordi du vil eller fordi du får betalt for det. I tillegg unngår du å bryte loven.

Det trenger ikke være vanskelig. Er blogginnlegget kjøpt og betalt, så si det!

Til toppen