Rubrikksjef Sondre Gravir, konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, tidligere Schibsted Norge-sjef Didrik Munch og finansdirektør Trond Berger. Fra en tidligere resultatpresentasjon.
Rubrikksjef Sondre Gravir, konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, tidligere Schibsted Norge-sjef Didrik Munch og finansdirektør Trond Berger. Fra en tidligere resultatpresentasjon. (Foto: Audun Braastad / NTB scanpix)

Fortsatt ingen Facebook-effekt for Schibsted: Pengene renner inn fra rubrikksidene - konsernet nærmet seg 17 milliarder kroner i fjor

- Fjerde kvartal avsluttet et sterkt 2017, konkluderer en fornøyd konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Mediekonsernet Schibsted fikk et resultat før skatt på 414 millioner kroner i siste kvartal i 2017, en økning fra 288 millioner kroner samme periode året før.

– Våre publisister leverer godt resultat igjen. Veksten i digital virksomhet fortsetter, og vårt produktfokus innen digitalannonser bære frukter som gir en solid digital inntektsvekst innen medievirksomheten, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Schibsted fjerde kvartal 2017

Nøkkeltall fra Schibsteds resultat for fjerde kvartal 207. Tall for fjerde kvartal 2016 i parentes.

* Driftsinntekter: 4.455 millioner kroner (4.059 millioner kroner)

* Driftsresultat: 479 millioner kroner (295 millioner kroner)

* Resultat før skatt: 414 millioner kroner (288 millioner kroner)

Driftsinntektene for hele konsernet økte til 4,455 milliarder kroner, fra 4,059 milliarder kroner i samme periode året før. Driftsresultatet økte til 479 millioner kroner, fra 295 millioner kroner.

Ser vi hele 2017 under ett, omsatte Schibsted for 16,9 milliarder norske kroner -med et driftsresultat på 3,315 milliarder.

 

Soper fortsatt inn penger på rubrikk

Så langt samlet regnskapsresultat for hele konsernet. Det inkluderer imidlertid en del investeringer og foreløpig ikke lønnsomme rubrikksatsinger i Sør-Amerika og andre steder i verden.

Ser vi bak tallene og på det konsernet selv snakker mest om, er tallene fra de mest lønnsomme rubrikksidene fortsatt imponerende. Og enn så lenge fortsatt uten tegn til noen effekt av konkurransen mot Facebook, Let Go eller andre aktører. 

Fjerde kvartal leverte for eksempel Leboncoin i Frankrike alene et driftsresultat (EBITDA) på 367 millioner kroner kroner - en margin på 55 prosent. Også i Sverige ligger marginen på over 50 prosent, mens FINN i Norge leverer fortsatt solide 37 prosent og 170 millioner kroner i driftsresultat.

Alle de tre nevnte landene leverer solid vekst i kvartalet, målt mot samme periode året før.

Det gjør også rubrikksatsingen i Spania, hvor driftsresultat mer enn dobler seg fra 42 til 106 millinoer kroner i fjerde kvartal. 

 

Høydepunkter fra Schibsted, fjerde kvartal.
Oppsummerte regnskapstall for hele konsernet i 2017 og fjerde kvartal.
Til toppen