Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen (Foto: Mediebyråforeningen)

Fortsatt negative reklametall for mediebransjen: – Men vi ser en forsiktig fremgang

Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen sier at man ikke kan ikke legge skjul på at betydelige nedstengninger i store, viktige geografiske områder kan legge en demper på markedet.

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge viser som forventet negative tall etter årets ti første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.

Samtidig viser Mediebarometeret at bransjen tar skritt for skritt i riktig retning og tilbakegangen fra i fjor minskes.

Etter årets ti første måneder viste reklameomsetningen via mediebyråene en nedgang på 14,8 prosent. Pr september var tallet minus 15,9 prosent.

–Selv om året under ett fremdeles er svært mye ned, ser vi en forsiktig fremgang. Når vi nå går inn i en julehandelsperiode, der folk generelt har god økonomi og stor vilje til å handle gaver, håper vi på en fortsatt positiv utvikling i mediemarkedet, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.

Internett holder plassen som den største reklamekanalen, med en andel av den totale reklameomsetningen på 39,3 prosent, mot tradisjonell TVs andel på 36,7 prosent – altså uendret.

Slik ser mediebarometeret ut for oktober.
Slik ser mediebarometeret ut for oktober. Foto: Mediebyråforeningen

- Internett er ned med 7,9 prosent etter årets ti første måneder. Med julehandlene foran oss og antatt stor netthandel, blir det være spennende å følge utviklingen, og se om fordelingen mellom kanalene endres de siste 2 månedene av 2020, sier Merete Mandt Larsen.

TV er på minus 14,3 prosent for årets ti første måneder, mens de pr september var 15,7 prosent ned.

– Det er fremdeles noen mørke skyer på horisonten i form av fortsatt smitteøkning og betydelige nedstengninger i store, viktige geografiske områder. Vi skal ikke legge skul på at det kan legge en demper på markedet, men er i det store og hele er jeg optimistisk med tanke på at når vi gjør opp året, ser at reduksjonen i markedet er mindre enn det vi kunne ha fryktet, sier Merete Mandt Larsen.

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 6 824 milliarder NOK i årets ti første måneder, mot 8 012 milliarder NOK i samme periode i fjor.

Til toppen