ROLV ERIK RYSSDAL, konsernsjef i Schibsted ASA.
ROLV ERIK RYSSDAL, konsernsjef i Schibsted ASA. (Bilde: )

Fortsatt penger i medier og rubrikk: Schibsted passerte 4 milliarder kroner i omsetning fjerde kvartal

Med et driftsresultat på 501 millioner kroner for årets tre siste måneder. Rubrikksidene leverer fortsatt store overskudd, men marginene blir litt mindre fantasifulle.

Medie- og teknologikonsernet Schibsted kan vise til et resultat i fjerde kvartal som er bedre enn det markedet hadde ventet.

Driftsinntektene var 4.059 millioner kroner, mot 3.947 millioner kroner i fjerde kvartal 2015. For året som helhet var inntektene 15.854 millioner kroner mot 15.117 millioner kroner i 2015.

I 2016 endte driftsresultatet i 4. kvartal på 501 millioner kroner mot 442 millioner kroner (EBITDA) året før. Hele 2016 endte med 2,131 milliarder kroner i positivt driftsresultat, noe bedre enn 2015.

 

Rubrikkmarkedene vokser fortsatt

I tråd med tidigere utvikling, så står fortsatt mediehusene for over halvparten av omsetningen.

Fjerde kvartal omsatte de norske og svenske mediehusene for 2,5 milliarder kroner - mens resten av konsernet, i all hovedsak rubrikkmarkedene, stod for «resten», 1,5 milliarder kroner.

Men det er som kjent rubrikkmarkedene som leverer det meste av resultatene. Franske Leboncoin fikk et driftsresultat på hele 316 millioner kroner i fjerde kvartal, en vekst på 23 prosent.

Også norske FINN leverte vekst på resultatet i fjerde kvartal, og et resultat på 141 millioner kroner.

Driftsmarginen utfordres imidlertid noe, 4. kvartal på «bare» 36 prosent for FINN.

 

Oversikt over hvor resultatene kommer fra i Schibsted (fjerde kvartal).
Oversikt over hvor resultatene kommer fra i Schibsted (fjerde kvartal).

 

Men konsernet har fortsatt tro på vekst, meddelte konsernsjef Rolv Erik Ryssdal under kvartalspresentasjonen i Oslo onsdag morgen:

- 16-17 år etter lanseringen, utvikler vi fortsatt businessen. Omsetningen øker, og det er fortsatt mye potensiale i rubrikk, mener konsernsjefen.

Han mener også nye konkurrenter «utvider markedet», og at rubrikksidene for eksempel har konkurrert lenge mot Facebook-grupper uten at det har utfordret businessen.

Konsernet har fortsatt «utviklingsmarkeder» som ikke gir store økonomiske overskudd, og bruker ikke minst store ressurser på å utvikle produkt- og teknologi. Konsernet varslet onsdag fortsatt nye tjenester framover. 

Medier24 kommer tilbake med mer.

 

Til toppen