25 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser daglig minst ett magasin. Illustrasjonfoto
25 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser daglig minst ett magasin. Illustrasjonfoto (Larsen, Håkon Mosvold)

Fortsatt tilbake­gang for magasinene: – Bekymrings­fullt

Totalopplaget for norske magasiner går tilbake med 4,8 prosent fra 2018 til 2019.

– Det er bekymringsfullt at nedgangen for magasinene fortsetter, selv om den er noe lavere enn den har vært de siste årene, sier Randi S Øgrey i Mediebedriftenes Landsforbund (MBL).

Bladene har en opplagsnedgang på i underkant av fem prosent i 2019, skriver MBL i en pressemelding.

Totalopplaget for norske magasiner går tilbake med 4,8 prosent fra 2018 til 2019 og er nå på nærmere 1,4 millioner, målt i summen av opplag per utgivelse.

Norges 10 største blader i opplag

  1. Hjemmet (127.000)
  2. Se og Hør tirsdag (95.000)
  3. Familien (71.000)
  4. Vi over 60 (67.000)
  5. Her og Nå (55.000)
  6. Norsk Ukeblad (51.000)
  7. Allers (39.000)
  8. Vakre Hjem og Interiør (39.000)
  9. Hytteliv (36.000)
  10. Vi Menn (35.000)

Rangeringen for de sju største titlene er som for 2018. Seks av titlene er fra Egmont, mens fire er fra Aller Media, og halvparten av bladene er i kategorien «Voksen kvinne». Samtlige av titlene på topplisten går tilbake, med unntak av Vakre Hjem & Interiør som har hatt en frekvensjustering, fra 8 til 7 utgaver i perioden. 

Til toppen