Fra BA og BT til Alvdal og Aftenposten: 105 norske aviser økte opplaget i fjor. Sjekk alle sammen her
(Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix)

Lesertall og opplag:

Fra BA og BT til Alvdal og Aftenposten: 105 norske aviser økte opplaget i fjor. Sjekk alle sammen her

Og for andre år på rad er Vestby Avis blant vinnerne, nå med over 3000 i beregnet opplag.

Hva viser tallene?

Opplagstall er et beregnet gjennomsnitt av antall solgte blader per utgave i 2017, for løssalg og abonnement samlet. Tallet beregnes ut fra inntekt, og gjennom en komplisert beregning som gjør at det ikke nødvendigvis samsvarer eksakt med antall solgte eksemplarer. 

Lesertall er en beregning av antall personer som leser bladet. Dette tallet kommer fra Kantar Medias store spørreundersøkelse Forbruker & Media

Etter mange år med bratt fall, var 2017 det store «snuåret» for norske avisers opplagstall. Takket være vekst i brukerbetaling på nett fikk nesten hundre aviser vekst i 2016.

For 2017 er det enda flere som vokser - 105 aviser har vekst i beregnet opplag. 

Ja, det er faktisk et historisk øyeblikk: Før første gang på 19 år er det vekst i samlet opplag for avisene i MBL og LLA.

Dette er også første gang flere leser innhold på mobil enn på papirutgaver.

– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget, fastslår administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL på en pressekonferanse i Oslo onsdag.

– Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økningen i digitalt opplag er større enn nedgangen i opplaget på papirutgaver, legger hun til.

Og slik mediehusene i 2017 så effekt av veksten i 2016, vil veksten i 2017 komme fullt til syne i årene som kommer:

Opplagstallet er nemlig en gjennomsnittlig beregning av antall solgte aviser for hele året. Det vil si at disse tallene er «forsinket» - en avis som har vokst veldig mye gjennom året, får ikke full effekt for veksten i det beregnede opplaget. 

 

SE OGSÅ:

 

Se dagens presentasjon i Akergata fra 09.30: 

 

Mattias Mellquist, redaktør for Vestby Avis. Foto: Vestby Avis

Store og små blant vinnerne

Hvem er årets opplagsvinner? Det spørs kanskje hvordan man regner: 

Aftenposten vokser med 13.777 aviser. Men når man er landets største avis, betyr det «bare» 6,5 prosent. 

På samme måte vokser den unge nettavisen Alvdal midt i væla med 30,2 prosent, riktignok «bare» 340 aviser.

Lokalaviser som Vestby Avis og Sandnesposten leverer også i år imponerende vekst, etter å ha toppet listene de seneste åra. 

Sigvald Sveinbjørnsson og Bergensavisen er blant dem som kan notere seg for solid opplagsvekst i fjor: Opp 16,9 prosent og 2352 aviser. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Blant de store lokalavisene imponerer også Bergens­avisen, som med 2352 pluss vokser hele 16,9 prosent. Storebror øker imidlertid enda mer, med 2882 flere aviser (4,2 prosent vekst). 

Blant andre store aviser kan nevnes Klassekampen (+1605) og ikke minst Aftenposten Junior (+2386). I motsatt enda av skalaen finner vi Dagsavisen (-1756) og Vårt Land (-1361). 

VGs papiravis faller med nær 15.000 til et gjennomsnittlig opplag i fjor på 82.015. Tilsynelatende er Dagbladet bare 10.000 bak, men det skyldes at Dagbladet regner sitt digitale opplag som samme produkt. Bak tallene ser vi at Dagbladets papiravis faller med nær 7000, til 39.362 aviser. Dagbladet har nå 33.317 digitale abonnenter. 

VGs digitale produkt VG+ rapporteres ikke sammen med papiravisa, men er for første gang med i MBL-tallene. Og med et opplag på 115.120 er VG+ nå både større enn papiravisa, og Norges nest største avis - midt mellom Aftenposten og VG papir. 

Og hvor er Dagens Næringsliv? De har meldt seg helt ut av opplagstallene, etter uenighet om beregningsmodellen. Derfor fins det ikke offisielle opplagstall for DN. 

  • Se alle tallene i flere tabeller nedover! (Sortert etter utvikling eller per fylke)
  • Nederst i saken finner du også mediehusenes lesertall, som riktignok - og særlig for digitale kanaler - er etter en gammel beregningsmodell. 

 

 

 

Til toppen