Fra hjemmelaget moro til nytt reklameformat: Nå skal Facebook inn i TV-krigen

- Vi har et produkt som kan måle seg med TV, mener Rune Paulseth. Men advarer byråene mot å lage «gammeldagse reklamefilmer».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebooks norske sjef Rune Paulseth snakket litt om det da han møtte deler av mediebransjen på Mediaforums fagdag i vår.

Og alle som har fulgt med i Facebook-feeden sin det siste året har merket økningen av videoinnslag.

Til nå har det kanskje vært mest hjemmevideoer, virale innslag og nyheter. Slik blir det ikke lenger. Snart kommer reklamefilmer for alvor på Facebook, varsler nettgiganten.

- Vi har 3,2 millioner brukere per måned. Det utgjør 80 prosent av alle som er på internett i Norge, sier Paulseth til Medier24, under et besøk «hjemme» i Norge nylig, fra Stockholm-kontoret.

Disse millionene ser stadig mer av det som er blitt det store buzz-ordet for Facebook-debatter:

- Innen tre til fem år så tror jeg 90 prosent av innholdet på Facebook er lyd og bilde. Allerede er 50 prosent av konsumet i Norge video, sier Paulseth.

Han legger til det som TV-bransjen kanskje ikke liker å snakke så veldig høyt om:

- Den viktige målgruppen 20 til 40 år dropper dramatisk på lineær-TV. Denne målgruppen har vi over 90 prosent dekning på.

- Og her er vi klar til å gå inn i TV-krigen, sier Paulseth.

«Som å kjøpe TV»

Paulseth kjenner det norske markedet godt, fra sin tid i Eniro, Microsoft og Aller. Og mener produktet han nå «selger» for Facebook lever solid i en hard konkurrnanse:

- Vi mener vi har et produkt som er meget godt. Du kan få både rekkevidde og frekvens, og kan definere målgruppe, targeting og jobbe tett opp til de samme begrepene du bruker i TV. Med full kontroll over budsjettet og hele kampanjen, sier Paulseth.

Han sier nettgiganten har en del kundecaser fra andre land i Europa der effekten har vært «så god at de måtte dobbeltsjekke dem».

- Snart vil vi komme med gode eksempler og caser fra det norske markedet, lover Paulseth.

- Må tenke kjappere

Men en ting er klart: Skal man oppnå slike effekter, må man også tilpasse virkemidlene til kanal.

- Du kan ikke dytte en 30 sekunders reklamefilm som har gått på TV og tro at den fungerer akkurat like bra på Facebook, sier Paulseth.

Sannsynligvis er det nærmere 10 sekunder - hvis det i det hele tatt er så langt - som funker på Facebook.

- Her må reklamebyråene tenke kjappere, og alt går mye fortere i dag. Jeg ser også en tendens til at større annonsører nå gjør dette «inhouse». Det vokser fram en del nye, yngre miljøer som gjør dette godt - og raskt.

- Betyr det at reklamebyråene står for fall?

- Nei, det tror jeg ikke. Folk trenger råd - og særlig i en verden med stadig flere kanaler og valg for å nå kundene, sier Paulseth.

Som også understreker:

- Jeg tror heller ikke på noen enkanals-strategi, og TV dør selvsagt ikke ut. Folk bruker forskjellige medier i løpet av et døgn, og TV er fortsatt virkningsfullt. Men Facebook vil være et supplement til det.

«Har nok varelager»

- Betyr det at vi får feeden vår stappfull av kommersielle, rene reklamefilmer?

- Nei - det vil si: Du vil få mer reklame, men du får mer relevant reklame. Facebook har definert hvor mye reklame du kan få, og hvis du får «annonsetrøtthet», vil vi se det på folks engasjement og bruk. Det skal vi unngå. Feeden din er fortsatt det viktigste, understreker Paulseth.

- Hvordan og når vil vi merke Facebooks nye reklamestrategi?

- Det er ikke nødvendigvis noen ny strategi, men handler mer om at annonsører nå innser hvilken kraft som ligger i kombinasjonen av mobil og video.

- Og som bruker vil du merke det ved å se større annonsører som ikke har vært så synlig på Facebook før. Da vil de kjøre noen «Facebook-only» kampanjer for å måle, i tett samarbeid med vår kreative avdeling og kundens byrå.

- Mer reklame, men ikke for mye. Er det fare for at dere blir utsolgt?

- Det er lenge til i så fall. Jeg tror vi har varelager nok til alle!

Powered by Labrador CMS