Aslaug Syvertsen til Shifter - blir CFO og kommersielt ansvarlig.
Aslaug Syvertsen til Shifter - blir CFO og kommersielt ansvarlig. (Bilde: Shifter)

FOLK

Fra Schibsted til Shifter: Aslaug Syvertsen blir kommersiell leder i den unge nettavisen

Går fra lånetjenesten Lendo til å bygge opp inntektene for teknologinettstedet.

Den 17 måneder unge nettavisen Shifter, som dekker norsk teknologi, gründerskap og innovasjon, henter Aslaug Syvertsen fra Schibsted for å videreutvikle selskapet.

38-åringen får rollen som «CFO» og kommersielt ansvarlig. 

Syvertsen har de siste fire årene vært med på å bygge Schibsted-tjenesten Lendo i Norge. Før det var hun markedssjef i Sparebank1-gruppen, og har tidligere jobbet med forretningsutvikling i VG og som konsulent i Bekk.

Det er med andre ord en erfaren leder Shifter nå får på på laget. Og Syvertsen ser fram til å bli med på gründerlaget: 

– Det er en gylden mulighet for meg til å kjenne mer på pulsen av innovasjon og gründervirksomhet i Norge. Personlig ser jeg frem til en mer levende arbeidshverdag preget av høy fart, raske beslutningsprosesser, og hvor oppturer og nedturer er noe du er med på å skape selv.

- Jeg tror på teamet og er takknemlig for å få muligheten til å være med å bygge kultur og forretning fra et tidlig stadium, sier Syvertsen i en melding. 

 

Firedobler omsetningen

Shifter omsatte i 2016 for 280.000 kroner, med et pent driftsresultat på 152.000. Det skyldes at de to gründerne Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nikolaisen ikke tok ut lønn det første driftsåret. 

I år venter nettavisen rundt 1 million i omsetning - og langt mer i årene som kommer. 

Syvertsen mener nettavisens posisjon innenfor et segment i vekst er et suverent utgangspunkt for å bygge en levedyktig og skalerbar business:

–Jeg ser på fremtiden i Shifter som spennende, krevende, men med en utrolig oppside, sier hun.

Daglig leder Weldeghebriel har jobbet med Syvertsen tidligere, og sier han vet hva de får:

–Det er betryggende å vite hva Aslaug er god for, og vi er sikre på at hun vil styrke utviklingen av Shifter, både strukturelt og kommersielt. Hun har allerede, i de første ukene på jobb, vist at hun har det som kreves, sier han.

 

Mange biter på plass

Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nikolaisen fikk ideen til Shifter i januar 2016, og i mai samme år publiserte de den første saken på nettstedet.

Shifter-gründerne Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Haile.
Shifter-gründerne Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Haile. Foto: Shifter

Etter det har det gått slag i slag, blant annet med startupkonferansen The Shift - som trakk 345 deltakere i april. 

I juni ble det også klart at tidligere TVNorge-sjef Harald Strømme gikk inn som styreleder i selskapet.

– Nå er vi i ferd med å bli et virkelig dynamitt-team, sier Lucas Weldeghebriel. 

Han sier det nå er skutt inn noe penger i selskapet, og at de skal bli enda flere ansatte i løpet av året. Shifter har nemlig store ambisjoner: 

– Vi har nemlig noen lumske planer som vi er i sikre på vil løfte selskapet og våre tjenester noen ekstra hakk. Også internasjonalt!

 

 

Til toppen