Kristin Eidså Brantzeg Scheele (Pol), Monica Solberg og Hege Aarhus (Posten), og kundeansvarlig for Posten, Marius Eriksen (Pol), gleder seg over en særdeles god shortlist-dag i Cannes.

Pol får frie tøyler av Posten – jobber med årets julefilm

Snart begynner arbeidet med den fjerde julefilmen signert Pol.

Publisert Sist oppdatert

(CANNES): Sommeren 2019 begynte samarbeidet mellom Posten og Pol etter en anbudsrunde byrået i Kristian Augusts gate vant. Avtalen strekker seg fra juli 2019 med en varighet på to år, med mulighet for to års forlengelse. Avtalen varer fram til neste sommer.

På Cannes Lions femte konkuirransedag sanket Pol og Posten inn fem shortlist i filmkategorien, i tillegg til hele ti shortlist i New York Festivals. Alle for Postens julefilm «When Harry met Santa».

– Er det noen tvil om dere ønsker å forlenge med Pol?

– Vi er et statlig eid selskap og derfor må vi selvfølgelig følge de reglene vi er underlagt markedsanskaffelser, men det er ingen tvil om at vi stortrives i samarbeidet med Pol. Og vi håper de vil melde seg på i neste runde i 2023, sier markedsdirektør i Posten Norge, Monica Solberg til KOM24.

Partner, strategisk rådgiver og kundeansvarlig for Posten i Pol, Marius Eriksen kan raskt bekrefte at det er noe de kommer til å gjøre.

– Selv ett år i forveien, kan jeg med sikkerhet si at vi ønsker et videre samarbeid. Posten er en modig kunde og vi har blitt godt kjent på disse årene. Det er alltid en utfordring å sy alt sammen til en film, for vi skal ikke bare komme opp med en kreativ idé, det må være en idé som også tar for seg alle budskapene Posten ønsker å formidle.

Har frie tøyler

Fjorårets julefilm var den tredje i rekken fra Pol. Hva den fjerde julefilmen skal handle om, vil ikke Eriksen røpe, men Solberg og kampanjeansvarlig i Posten Hege Aarhus, kan røpe at briefen er den samme som i fjor.

– Det er et bilde av grevinnen og hovmesteren med den kjente replikken, «Same procedure as last year». Og som Eriksen sier, er det mye som skal formidles. Det er ikke bare å lage en fin film, den må blant annet fortelle om Norgespakken, digitale frimerker og alle Postens tjenester som er relevante i god tid før jul, sier Solberg.

Hun legger til at Pol har frie tøyler.

– Før de kom med ideen om å forankre filmen rundt 50-års markeringen for avkriminalisering av homofili, hadde vi kun planlagt at vi skulle gi ut noen Pride-frimerker. Vi hadde overhodet ikke planlagt noen julekampanje i den sammenhengen, så det kom overraskende på oss. Men vi falt umiddelbart for historien, så det var et enkelt valg for oss.

Dette var også den eneste ideen fra Pols side. Noe som har blitt en vane, ifølge Kristin Eidså Brantzeg Scheele, som er prosjektleder i Pol.

– Første året hadde vi en klassisk idé og en tradisjonell idé. De falt ikke helt i smak, og heldigvis hadde vi en idé på lur. Det er alltid vanskelig i starten før man har blitt kjent med kunden hvor modig og morsom man kan være. Vi fant raskt ut at Posten er begge deler, og den siste og tredje ideen var den som ble valgt.

Andre året og i fjor hadde Pol kun én idé.

– Heldigvis falt begge i smak hos Posten, forteller hun.

Ingen tvil om hvem som er avsender

Den første filmen Pol utviklet var en vri på juleevangeliet der postbudet var faren til Jesus. Film to portretterer «Angry Santa», og fjorårets film, som har vært den mest omtalte av de tre julefilmene, viser historien mellom Harry og julenissen der alt er lov(e).

– Utgangspunktet vårt var å se hvordan vi kunne få mest mulig ut av markedsbudsjettet, og være mest mulig relevante fra høst til jul. Og i tillegg til å være en historie om julenissen og Harry, er det også en historie hvordan Posten hjelper julenissen for å få lov til å være sammen med den han elsker, sier Eriksen.

Arbeidet er et puslespill.

– Vi skal opplyse om tjenester, samtidig som vi skal skape en tilknytning og gjenkjennelseseffekt til merkevaren. Det er mye som må sjekkes av underveis, men selv med en fire minutter lang film, hvor postbudet er med i knappe ti sekunder og Postens julehilsen kommer helt til slutt, ser vi at det er god oppslutning og ingen tvil om at avsenderen er Posten.

Solberg sier dette skjedde allerede i fjor.

– Etter to år og to julefilmer har vi klart å skape en stemme som folk kjenner igjen. Og det er tilknyttet stor spenning før filmene lanseres. Det er vi meget godt fornøyd med.

Også internt i Posten har dette skapt en stolthet.

– Jeg har jobbet mange år i Posten, og jeg har aldri vært borti at så mange har vært opptatt av reklamen vi lager. Vi er mer enn 10,000 ansatte, så det er veldig gøy, sier Aarhus.

Powered by Labrador CMS