KAN SMILE: Kommersiell direktør Tor Jacobsen, COO Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Norge og sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidende. Her utenfor Grieghallen i Bergen under Nordiske Mediedager våren 2017,
KAN SMILE: Kommersiell direktør Tor Jacobsen, COO Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Norge og sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidende. Her utenfor Grieghallen i Bergen under Nordiske Mediedager våren 2017, (Bilde: Gard L. Michalsen)

Full fart for brukerbetaling: Aftenposten nærmer seg 100.000 heldigitale abonnenter

Aftenbladet, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen melder også om vekst.

Schibsted la fram et solid 3. kvartal fredag, med en vekst i driftsresultatet på 37 prosent.

Det meste av dette kommer fra rubrikkgigantene, men også mediehusene gjør det bedre: Samlet leverer konsernets mediehus nå vekst i samlede inntekter.

Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen (t.v.) og nå publistisk ansvarlig og styreleder for alle Schibsted-avisene, Torry Pedersen. Her på konsernets julearrangement i desember 2016.
Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen (t.v.) og nå publistisk ansvarlig og styreleder for alle Schibsted-avisene, Torry Pedersen. Her på konsernets julearrangement i desember 2016. Foto: Gard L. Michalsen

I Norge er bildet fortsatt delt: VG leverer 20 prosent driftsmargin og topplinjevekst, men også Aftenposten, BT, Fædrelandsvennen og Aftenbladet leverer bedre utvikling enn de seneste kvartaler og år.

Og på det vi før kalte «opplag» går det stadig bedre. Opplagsinntektene for de fire norske abonnementsmediene øker med 3 prosent målt mot samme kvartal i fjor. Når vi vet at digitale abonnement er billigere enn papir - som faller - forteller det om vekst.

Inkludert Svenska Dagbladet nærmer abonnementsavisene seg 200.000 heldigitale abonnenter - altså ikke komplettabonnenter, men kunder som har heldigital tilgang.

Og under resultatpresentasjonen i Oslo fredag formiddag kunne konsernsjef Rolv Erik Ryssdal melde om at nok en milepæl nærmet seg:

Aftenposten nærmer seg nå alene over 100.000 heldigitale abonnenter.

- Dette er en utvikling for hele bransjen, men jeg tror våre mediehuser leverer spesielt godt, sa Ryssdal.

Av resultatpresentasjonen kan vi også lese at alle de fire norske abonnementsavisene leverer vekst i «opplaget». Men dette fanger ikke opp hele den digitale veksten, på grunn av beregningsmodellen og fordi opplaget også omfatter løssalg.

Til toppen