Administrerende direktør Jan Thoresen i Scandinavia Online (SOL).
Administrerende direktør Jan Thoresen i Scandinavia Online (SOL). (Foto: Erik Waatland)

Full fart for Jan Thoresen og SOL, som kjører på med enda en ny satsing: Lanserer splitter ny nettavis for elbiler

- Vi er gale etter elbiler i Norge, men det finnes ingen slik nettavis. Det skal vi gjøre noe med, sier administrerende direktør Jan Thoresen i Scandinavia Online (SOL).

For kort tid siden lanserte Scandinavia Online (SOL) nettstedet Vi.no, som retter seg mot en eldre del av befolkningen.

Nå skal den offensive gjengen hive seg over enda et nytt marked, nemlig elbiler, avslører Thoresen til Medier24:

- Det finnes ikke en slik nettavis i Norge i dag, så dette blir den første av sitt slag. Vi er gale etter elbil i dette landet, så dette har vi tro på.

 

Lanserer brukerbetaling

Scandinavia Online skal satse på nytt elbilnettsted. Illustrasjonsfoto
Scandinavia Online skal satse på nytt elbilnettsted. Illustrasjonsfoto. Foto: Junge, Heiko

Dette blir den tredje nettavisen under selskapet Scandinavia Online, som eiers av Aller Media. Fra før driver de nyhetsaggregatoren SOL.no, Vi.no og nå den nye siden. Men Thoresen aner ikke hva den skal hete ennå.

- Vi har ikke funnet noe navn, men er åpne for innspill, sier direktøren.

- Hvorfor akkurat elbil?

- Halvparten av bilene som selges i Norge i dag er strømbaserte, enten det er rene elbiler, eller hybrid. Og man forventer at salget av fossildrevne biler tar slutt i 2025. Når man legger til at Norge er verdensledende på elbiler, så er det åpenbart at dette er et spennende område å dekke fremover, forteller han.

Nettavisen skal skrive om alt fra det praktiske man må kunne om elbilene, om lading, utstyr, ulike systemer, nye produkter, bilmodeller, det lovmessige og slikt. Men de skal også skrive om selvkjørende biler, bildeling osv.

- Det skjer veldig mye rundt måten vi transporterer oss på, så vi tror det er veldig behov for nyheter om temaet.

Thoresen forteller at dette blir selskapets aller første nettavis som skal prøve brukerbetaling, men han låser ikke muren helt.

- Vi tester en freemium-modell, så noe blir åpent og noe blir pluss. Alle som eier eller vurderer å kjøpe en elbil er i målgruppen vår.

 

Kvalitetsjournalistikk over klikkhoreri

Thoresen forteller at de begynner å bygge nettavisen nå, som skal basere seg på teknologien de allerede benytter seg av på de andre nettavisene. De begynner samtidig å lete etter ansatte, som skal være én leder og to journalister. 

- Det går godt om dagen, når dere kan lansere flere nye nettaviser?

- Ja, det går veldig godt med SOL og vi har rom for å satse videre. Dette er en strategi som vi la for to år siden og vi avviser ikke at det kan komme flere temabaserte nisjenettsteder. Vi har kartlagt mange ulike områder hvor det er ledige posisjoner, sier han og fortsetter:

- Vi ser behovet for kvalitetsjournalistikk på alle områdene vi nå jobber mot. Og våre redaksjoner skal følge de samme prinsippene: Kvalitet foran kvantitet.

- Så ikke raske klikksaker?

- Nei, vi skal lage skikkelig journalistikk.

Til toppen