Gammel vin på flasker 3.0 fra Mynewsdesk. Dette leste vi allerede i 1944

SØNDAGSPOSTEN: En gammel sannhet om opinionsdannelse blir ikke ferskere av at man gir den etternavnet 2.0 eller 3.0. Men den kan bli dyrere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

JEG HAR LÆRT at en ekspert på sosiale medier er person som har en smarttelefon. Jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg tror man også bør ha en konto hos to-tre sosiale medier og vite hvordan disse fungerer.

Dermed er antakelig gjengen bak Mynewsdesk.no i Oslo som eksperter på sosiale medier å regne. Forleden dukket det i Facebook-strømmen min opp et tilbud fra dem jeg ikke kunne si nei til:

Gratis forskningsinformasjon om det aller nyeste innenfor markedsføring i sosiale medier: Influencer Relationships 3.0.

Bård Borch Michalsen: 

Kommentatoren begynte å arbeide som journalist midt på 1970-tallet, Han har arbeidet i dags-, fag- og ukepresse, nærradio, lokal-TV og nyhetsbyrå, er utdannet cand.polit/medieviter og arbeider i dag ved Universitetet i Nordland.

SÅ JEG SLO TIL, og betalte med å avlevere navn, adresse til min elektroniske postkasse og mobilnummer. Like etterpå deiset brosjyren ned i postkassen.

Jeg leste teksten, og visste straks at dette hadde jeg lest for lenge siden, og budskapet var datert 1944.

Da kom forskerne Lazarfeld, Berelson og Gaudet med rapporten «The People’s Choice», som viser at informasjon fra massemediene sjelden påvirker oss direkte; påvirkningen skjer gjerne via opinionsledere.

De kan være familiens overhode, naboer du lytter til, kunnskapsrike venner, politikere eller hvem som helst som du har tillit til.

Tostegshypotesen, som den kalles, avløste den enkle påvirkningsmodellen som sier at mediebudskap blir injisert direkte hos mottakerne.

DE OVER 70 ÅR GAMLE funnene har holdt seg godt. Senere medieforskning har nyansert bildet noe; påvirkning er en komplisert prosess hvor mange forhold spiller inn, og de seneste årene har nettverkene betydd enda mer enn før.

Mange av disse nettverkene er også elektroniske. Dette har også kommunikasjonspraktikere visst i tiår etter tiår.

Når Mynewsdesk.no presenterer betydningen av opinionsledere som «The New Rule of PR Engagement», er det altså veldig gamle sannheter som presenteres.

Å skrive at skribenter, journalister, kjendiser, anaytikere og eksperter har påvirkningskraft, er forsiktig sagt ingen nyhet.

DET SOM DERIMOT er en nyhet – eller i alle fall er interessant – er at PR-byrået anbefaler sine kunder å betale bloggere og andre opinionsledere for jobben, på en sofistikert måte («the Right Way»).

I pamfletten skriver byrået: «rare is the journalist who has never been provided with a cab, accommodation or plain tickets by a PR Agency or their clients».

Jeg tror vi nå nærmer oss noe som kan kalles journalist 2.0 – eller muligens innholdsmarkedsfører 1.0.

Mynewsdesk eies ifølge byråets egen nettside av NHST og er konsernets raskest voksende bedrift med en årlig vekst på 70 prosent.

Powered by Labrador CMS