TV 2 forhandler fortsatt med Telia.

Går mot langvarig konflikt mellom TV 2 og Get-eier Telia

Det skriver TV 2 i en pressemelding.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Get-kunder har hatt svarte skjermer på TV 2s kanaler den siste tiden og TV 2 melder nå at det går mot en langvarig konflikt. 

«Det er stor avstand mellom partene. I forhandlingsmøte torsdag gjentok derfor TV 2 sitt forslag om å forlenge avtalen på samme vilkår, og la TV-seerne får innholdet sitt, mens partene forhandler. Forslaget ble igjen avvist av Telia/Get. TV 2 tror nå at konflikten blir langvarig», skriver TV 2 i en pressemelding. 

Vil ha forlengelse

- Vi har enda en gang gjentatt vårt forslag om å forlenge eksisterende avtale i seks måneder, mens vi og Get løser konflikten oss imellom. På den måten kunne Telia/Get-kundene fått tilbake TV 2-kanalene med det samme. Det er umulig å forstå hvorfor ikke Telia/Get ikke kan akseptere en kortvarig forlengelse av avtalen vi inngikk for tre år siden, sier organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i en pressemelding. 

TV 2s tilbud om forlengelse i seks måneder er på samme vilkår, og helt uten prisøkninger, skriver de videre. 

Telia sa tirsdag at de jobber på spreng med å finne en løsning, og forklarte overfor Kampanje hvorfor seks måneder forlengelse ikke er tilstrekkelig i deres øyne. 

– Hovedårsaken til at vi mener seks måneders forlengelse – slik TV 2 foreslo for et par dager siden – blir for kort tid, er at avstanden mellom partene har vært for stor i forhandlingene. Ved en kort forlengelse, risikerer kundene våre at en ny konflikt kan oppstå om kort tid, og det er ingen tjent med. En noe lengre periode bør kunne gi begge parter ro til å komme frem til en god og fremtidsrettet avtale ved neste korsvei, uten at kundene blir skadelidende i mellomtiden, sa kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia til Kampanje tidligere denne uken. 

Ny situasjon

Willand sier i pressemeldingen at de står i en situasjon de ikke har opplevd tidligere.  

- Dette er en ny situasjon for TV 2, vi har aldri før blitt tatt av med alle kanalene våre. Vi har virkelig forsøkt alt, men nå ser vi ikke hvordan vi skal komme videre. Det er helt unødvendig at dette skal ramme seerne, sier Willand. 

Get, som ble kjøpt av svenske Telia i 2018, har i underkant av en halv million TV-kunder i Norge. Det betyr at rundt en million seere er rammet av konflikten.

Forhandlingene handler blant annet om hvor mye av det kundene betaler til Telia/Get skal gå videre til TV 2 som lager og sender innholdet i TV-pakken. Samtidig peker TV 2 på at både innhold og sportsrettigheter har blitt dyrere. 

– Dette handler om fremtiden til norsk innholdsproduksjon og om å styrke og utvikle det kundene faktisk betaler for. Absolutt alle andre distributører har forstått det og har akseptert TV 2s vilkår. Get har ikke lavere priser til kundene enn andre, og har høy lønnsomhet. De kan fint betale det samme til TV 2 som alle andre, sier Willand i meldingen. 

Powered by Labrador CMS