GDPR gir programmatisk kollaps. Markedsførere krever en «ny digital verdensorden». Her er ukas 5 lesetips fra Jan Morten
(Photo by Rami Al-zayat on Unsplash)

INNSIKT: ANFOs lesetips

GDPR gir programmatisk kollaps. Markedsførere krever en «ny digital verdensorden». Her er ukas 5 lesetips fra Jan Morten

Har du fått med deg siste ukas debatter om reklame og digital markedsføring? Hvis ikke: ANFO-direktør Jan Morten Drange har lest dem for deg.

  • Endret

ANFOs lesetips

ANFOs lesetips er vår nye spalte i samarbeid med Annonsørforeningen og direktør Jan Morten Drange. 

Han leser de fleste internasjonale fagnettsteder om reklame og markedsføring, og deler mange artikler blant annet på Linkedin

Hver uke oppsummerer Jan Morten noen av de beste, viktigste eller mest interessante artiklene i en anbefaling. 

Vi er ferdige med inneklemte fridager i mai og tilbake i «hel uke-modus». Neste helligdag er, til orientering, ikke før 1. juledag!

Men før det kommer noen nye fagtips fra ANFO.

Og snart er det sommerferie…

 

Vi er allerede forbi GDPR-datoen i Europa. Og fallet i programmatisk er eksepsjonelt. Kun få dager etter er fallet i mange tilfeller mellom 25 prosent og 40 prosent.

Hvordan vil dette utvikle seg over tid er det store spørsmålet. Les mer om dette her:

GDPR mayhem: Programmatic ad buying plummets in Europe - Digiday

The arrival of the General Data Protection Regulation's enforcement May 25 has hurled the digital media and advertising industries into a tailspin. Since the early hours of May 25, ad exchanges have seen European ad demand volumes plummet between 25 and 40 percent in some cases, according to sources.

 

Transparens i verdikjeden er en gjenganger. Eller rettere sagt, manglende transparens. Her en sak fra Sverige hvor GroupM får passet påskrevet. Stikkord kan gjerne være Xaxis og Plista. I saken kommer også GroupM med sitt tilsvar

"Vilka delar av kedjan ingår i Group M?"

DEBATT. Millstone Groups grundare Stefan Mahlstein riktar hård kritik mot Group M och ifrågasätter byråns transparens. Under året har det varit mycket diskussion om den bristande transparensen i marknadsföringsbranschen. Och, det är en välbehövlig diskussion. Särskilt med tanke på att en mycket stor del av annonsörernas budget numera går bort i arvoden till olika teknikleverantörer, enligt en uppskattning från Warc.

 

Markedsførere krever omfattende reform av det digitale annonsesystemet:

Global Marketer Week i Tokyo nylig ble WFA Media Charter lansert. I lys av utfordringer som transparens, brand safety, ad fraud og viewability ble et nytt Media Charter med 8 krav lansert.

Her ser du WFA President David Wheldon lansere charteret i sin state of the union tale.

 

Annonsører globalt og annonsørforeninger som ANFO har vært delaktig i dette arbeidet.

Selve oppropet er et krav om en omfattende reform av det digitale annonse-økosystemet. Kortversjonen er:

På vegne av annonsører og markedsførere i alle markeder ber man byråer, ad tech-bransjen, media og plattformene om å samarbeide med annonsører i å skape et tryggere, transparent og mer forbrukervennlig system.

Som WFA President David Wheldon sa da han presenterte charteret: «Put simply, it's the only future for the online advertising ecosystem."»

Markedsførere krever omfattende reform av det digitale annonsesystemet

Global Marketer Week arrangeres i år i Tokyo. På selveste 17. mai ble det publisert en Media Charter i WFA regi. I charteret lanseres 8 tydelige prinsipper for et bedre og mer balansert partnerskap annonsører og bransjeaktører imellom. Annonsører globalt og annonsørforeninger som ANFO har vært delaktig i dette arbeidet.

 

At konsulentene har inntatt markeds- og kommunikasjonsbransjen er nå ganske tydelig. En aktør som har signalisert sin tilstedeværelse i denne dele av bransjen er Accenture.

Internasjonalt har de gjort spennende oppkjøp kreativt. Nå går de aktivt inn i mediebyråbransjen. Og reaksjonene fra andre aktører i bransjen lar ikke vente på seg.

Kan man både være en aktør som dette og samtidig stå for auditing av andre aktører i bransjen?

Accenture hunts media budgets with dedicated programmatic ad buying unit

After muscling in on the creative agencies' turf, management consultancy Accenture has now sealed its entry into the media buying space with the launch of a 'Programmatic Services' unit. The division will comprise three core offerings; programmatic consulting and in-housing, media strategy and activation capabilities and, finally, ad tech implementation and support.

 

Disrupt yourself before the unbundlers do it. Om hvordan byråbransjen vil se ut I fremtiden. Kanskje?

Her eksemplifisert med blant annet P&G og deres krav til sine byråsamarbeidspartnere.

Agencies: disrupt yourselves before the unbundlers do it for you

As his remarks at New York's Technomony conference suggest, Sir Martin Sorrell thinks the industry still remains 'capable of reinvention'. As a man who grew his empire by snapping up the greatest shops of the time and bringing them together to achieve scale and efficiency, it's not hard to imagine that 'reinvention' suggests leaner models still to come.

 

God lesing!

Til toppen