Google Digital News Initiative har tildelt medier og journalistikk 650 millioner kroner i 29 land. Nå vil de ha flere søknader.

Google fortsetter å drysse penger over medier og journalistikk: Har gitt 650 millioner - og nå vil teknogiganten gi mer

Googles Digital News Initiative ønsker å støtte norske mediehus med penger til gode ideer for digital journalistikk.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fra 13. september til 12. oktober kan norske mediehus med en smart idé for digital journalistikk igjen søke støtte fra Googles Digital News Initiative, skriver selskapet i en pressemelding.

Fra før har flere medier fått millionstøtte fra Google - blant annet Dagbladet, Nettavisen, Gudbrandsdølen Dagningen.

Nå søker de må nytt etter gode prosjekter - i fjerde søknadsrunde. Totalt har initiativet støttet over 350 prosjekter i 29 land. Google har gitt 650 millioner kroner i støtte til disse prosjektene, opplyser teknogiganten i meldinga.

De opplyser at søknader kan komme fra etablerte organisasjoner, oppstartsbedrifter, samarbeidsprosjekter og enkeltpersoner innenfor EU og EØS.

For første gang stilles det i denne søknadsrunden krav til at store og mellomstore prosjektet inneholder et element av hvordan søkeren skal kunne tjene penger gjennom prosjektet.

Dette er en av de aller største utfordringene for journalistikken, og derfor vil fondet støtte prosjekter som forsøker å finne smarte løsninger på dette problemet.

Powered by Labrador CMS