Merkingen over bildet er bare synlig helt i starten på artikkelen, og det er for dårlig, mener PFU.

Gratis taco, men dårlig merking: Her bryter KRSby og Fædrelandsvennen god presseskikk

For likt redaksjonelt innhold, og ikke godt nok merket.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

PFU slo tirsdag fast at Fædrelandsvennen bryter god presseskikk med sin innholdsmarkedsføring på ungdomsnettstedet KRSby. 

Dette etter en klage på en «native annonse» om gratis taco, som bare var merket helt øverst i artikkelen med en liten stripe over bildet. 

Utvalget reagerer på at denne merkingen ikke følger artikkelen når man scroller, eller på annen måte er synlig lenger ned på siden. Særlig når annonsen ellers er helt lik i utseende det øvrig redaksjonelle innholdet, mente PFU-medlemmene.

Klagen kom forøvrig fra en konkurrent, en eier av et utested i byen som mener Fædrelandsvennen ikke lenger framstår uavhengig når reklame presenteres på denne måten. Mediehuset var klaget inn for en rekke punkter, men utvalget slår fast at det er punkt 2.6 som er det aktuelle: 

«2.6. Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»

Powered by Labrador CMS