Gullenken 2016 - her er alle prisvinnerne fra Social Media Days

#somed2016: 10 priser delt ut under dag 1 av årets sosiale medier-konferanse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under Social Media Days i Oslo denne uka, var det tirsdag prisutdeling i Gullenken 2016.

 

Noen av prisene kan du lese mer om her:

Her er en oversikt over alle de 10 prisene:

IDA AALEN fikk tirsdag prisen Årets Sosiale Medier Personlighet. (Foto: Gard L. Michalsen)

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER-PERSONLIGHET

  • Ida Aalen, Netlife Research

Dette Årets Sosiale Medier-Personlighet har vært en av veldig få som har klart å løfte sosiale medier som en akademisk disiplin i året som er gått.

Vinneren er en soleklar kandidat til prisen fordi dette feltet trenger talspersoner som kan sette det inn i en historisk kontekst.

Sosiale medier har en tendens til å bli gjenstand for synsing og historieløshet.

Vinneren er flink til å få oss andre rådgivere ned på jorda og bringe empiri og historisk kontekst til faget.

Vinneren har vært en opplagt kandidat til denne prisen tidligere og mange vil si at det er på overtid at denne prisen når går til henne.

Nå vet du at der en kvinne, og tankene går kanskje med én gang til én eller flere kvinner som kunne fått denne utmerkelsen. Denne bransjen er velsignet med flere gode kandidater til en slik pris – 3 av 4 vinnere til nå har vært kvinner.

Årets kvinne tåler svært godt sammenligningen med våre tidligere vinnere. Årets Sosiale Medier Personlighet er foreredragsholder, forfatter, debattant og strateg og mye mer – og selvsagt er det

Fra Netlife ResearchIda Aalen!

  1. ÅRETS FACEBOOK PAGE

I tillegg til å fremstå som en helhetlig og tydelig Facebook Page, har juryen latt seg imponere over hvor dyktige Politihøgskolen har vært til å skape resultater.

Det er mange kule Facebook-sider der ute, men mange nøyer seg fortsatt med å måle antall likes, at folk er engasjert osv.
For Politihøgskolen har Facebook gitt svært gode og viktige tall, rett og slett.

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER MERKEVARE / VIRKSOMHET 

  • Helsedirektoratet

Helsedirektoratet (HDIR) har det siste året befestet seg som en stor offentlig aktør på sosiale medier. Tilsammen følger over 250 000 mennesker noen av HDIRs sider på sosiale medier, og HDIR utnytter sosiale medier daglig for å nå segementerte grupper av befolkningen med sine budskap.

I tillegg til virksomhetssiden har HDIR segmenterte undersider for andre sentrale målgrupper i befolkningen; Små grep, Slutta og Dine30. Samtlige brukes aktivt for å påvirke befolkningen til å ta sunne valg.

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER ENKELTKAMPANJE

  • NRK P3, Line Jorda Rundt!!!

20. august pakket Line Elvsåshagen på seg sekken, sa hadet til katten Tut og ruslet livredd oppover mot Sagene kirke.

Hun hadde bedt Instagram om skyss til Gardermoen – for NRK betalte kun flybillettene til jorda rundt-turen. Kost og losji måtte hun selv skaffe via følgerne sine på nettet.

6 uker, 225 Instagram-poster, 75 Facebook-videoer og utallige snaps senere landet Line i Norge igjen, denne gangen med nærmere 50 000 følgere på slep.

Historien om den lille jenta i den store verden ble fortalt i sin helhet på nett – både via Instagram, Snapchat og videoer på Facebook. Innholdet sto på egne ben og var blitt et eget univers der TV-serien nesten ble overflødig.

Et fantastisk prosjekt, der så og si alle sosiale muligheter ble tatt i bruk.

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER FAGMILJØ

  • Trigger

Trigger er den nye typen kommunikasjonsmiljøer som verken definerer seg som et PR-byrå eller reklamebyrå. Eller jo, begge deler. Siden byrået startet for få år siden, har det utviklet og gjennomført en rekke utradisjonelle og vellykkede markedskampanjer – og nøkkelordet er Engasjement.

Trigger har passert 50 (ansatte), men holder trykket oppe – og ser nå også mot utlandet. Med sin åpne og inviterende stil, med svært mange kompetente rådgivere – har Trigger utviklet en unik kultur – også for å inkludere sosiale medier i sine løsninger. Gratulererer!

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER KUNDESERVICE

  • Altibox

Altibox KS247 som de kaller teamet sitt, er nøkkelen til suksess. Teamet «KS247» består av totalt 23 sertifiserte kundebehandlere, som vet hvordan en best snakker til kunder på sosiale medier. For 6. år på rad har Altibox Norges mest fornøyde TV- og bredbåndskunder (EPSI). Kundeservice på blant annet Facebook og Twitter er en av faktorene som bidrar til den høye kundetilfredsheten

2015 har vært et spennende, men svært krevende år for teamet på KS247. Med en kundevekst på over 11 % i 2015 og økning i antall henvendelser på 29 % behandlet Altibox hele 133.184 aktiviteter i 2015.

Snitt svartid i 2015 var i underkant av 10 minutter for de 133.184 aktiviteter. Gratulerer!

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER ILDSJEL

  • Astrid Valen-Utvik, rådgiver Valen-Utvik

Noen mennesker er bare ildsjeler av natur, så og si uansett hva de jobber med. Dersom Astrid hadde vært sykepleier, lærer eller bussjåfør – ville hun uansett vært en person som leverte med glede. Med innlevelse og engasjement. Finnes det varmere ildsjeler enn Astrid Valen-Utvik?

Astrid jobber med alle aspekter innen sosiale medier rådgivning. Det som kjennetegner henne spesielt, er at hun ikke bare jobber med strategi, løsninger og idéer – hun implementerer også. Hun er fortsatt den flittige ildsjelen som jobber med og for sine oppdragsgivere – til alle døgnets tider.

Astrid Valen Utvik er kjent for å leve seg inn i kundens hverdag, og hun går i ett med dem.

For vår egen del må det legges til at Astrid Valen-Utvik også er en gledesspreder utenfor sin egen kundesfære. Hun er den første til å backe opp andre, til å takke for oppmerksomhet – og vise andre oppmerksomhet. Astrid er 100% ildsjel!

 

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER RÅDGIVER

  • Christian Kamhaug, Lindorff

Norges største SAS-fan – som landet som rådgiver hos Gambit Hill+Knowlton sommeren 2012 og nå nylig – hos Lindorff.

Christian har en utrolig bredde i sin kompetanse – som få “eksperter” i sosiale medier kan smykke seg med.

Christian elsker å formidle og har holdt foredrag og innlegg på konferanser i hele Norge og rundt i Europa. Han har vært en hyppig brukt gjesteforeleser hos Cecilie Staude på BI, på Markedshøyskolen, Universitetet i Tromsø og Høgskolen på Lillehammer.

Høsten 2014 satt han i juryen som kåret verdens beste flyselskaper på sosiale medier under Travel Distribution-konferansen i New York. Han uttaler seg gjerne i media, men i motsetning til flere av sine kolleger er han mer opptatt av å skryte av de som gjør ting bra enn å rakke ned på de som gjør feil og tabber seg ut.

Få sosiale medier-konsulenter har dessuten den erfaringen det har vært å implementere og lede arbeidet med sosiale medier i en flernasjonel bedrift som SAS – som har alles øyne på seg.

Med denne erfaringen, og hans store bredde, dype kunnskap og gode formidlingsevne er det knapt noen andre som i større grad fortjener tittelen den beste sosiale medier-konsulenten i Norge.

  1. ÅRETS SOSIALE MEDIER OVERRASKELSE

  • Igjen: NRK P3 - Line Jorda Rundt
  1. ÅRETS TWEET

  • Johan Golden: