NRK holder stand i den lineære verdenen.

Halvparten av oss dropper lineær TV. Her er funnene fra årets mediebarometer

– I begynnelsen av tiåret var andelen fjernsynsseere på 82 prosent, mens i 2019 var den 48 prosent, sier barometeransvarlig Emma Castillo Schiro i en melding.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Statistisk sentralbyrå (SSB) gir årlig ut et eget mediebarometer. Årets måling viser at avislesingen er nokså stabil, at andelen som bruker strømmetjenester øker og at TV taper terreng.

– I begynnelsen av tiåret var andelen fjernsynsseere på 82 prosent, mens i 2019 var den 48 prosent, sier barometeransvarlig Emma Castillo Schiro i en melding. 

Fra 2010 til 2019 har altså andelen som daglig ser lineær-TV gått ned med 34 prosentpoeng. 

Folk ser mest på NRK 

Samtidig holder fortsatt NRK1 standen som førstevalget når det gjelder linær-TV.

– 28 prosent av dem som så på TV i 2019, så på NRK1 fremfor andre kanaler, sier Schiro i meldingen. 

Totalt var det 30 prosent som så på NRK sine kanaler (NRK1, NRK2, NRK3/Super). TV2 var sett av 22 prosent, mens kun 2 prosent så på TV2 Nyhetskanalen.

Nedgangen hos NRK-kanalene er på to prosentpoeng fra 2018 til 2019, hos TV 2 er den fire prosentpoeng og hos TVNorge er nedgangen på seks prosentpoeng. 

De TV-seerne kanalene ikke har mistet, de er fortsatt trofaste. 

– De som så på TV i 2019 brukte i gjennomsnitt 2 timer og 45 minutter foran TV-skjermen, like lenge som året før, sier Schiro i meldingen. 

Alder Andel av befolkningen som oppgir at de ser på TV (2019)
9–15 år 46
16–24 år 34
25–44 år 35
45–64 år 58
65–79 år 74

Samtidig gjør nedgangen i det totale antallet TV-seere at gjennomsnittet for befolkningen går markant ned. På en gjennomsnittsdag ser en gjennomsnittsnordmann en time og 18 minutter på TV. Til sammenligning så den samme gjennomsnittsnordmannen 1 time og 38 minutter TV i 2018. 

Flere leser nettaviser 

For første gang på mange år ser vi at den totale andelen som leser aviser i Norge, enten på papir eller nett, ikke faller. Færre leser papiraviser, mens flere leser aviser på nett.

Fra 1994 til 2019 har andelen som leser papiravis gått fra ned 85 prosent av befolkningen til 27 prosent. Det er en nedgang på 58 prosentpoeng på 25 år. 

Andelen som leste nettsidene til papiraviser derimot, har økt noe, fra 51 til 55 prosent fra 2018 til 2019. 

– Vi ser også en økning blant dem som leser andre nettaviser, altså de nettavisene som ikke utgir papirversjoner. Det er spesielt NRK.no som trekker opp, sier Schiro i meldingen. 

Alder Andelen av befolkningen som leser papiravis (2019)
9–15 år 7
16–24 år  8
25–44 år  18
45–64 år 35
65–79 år  69

Samtidig ser man at også radioen er mest populær blant de eldste. 

År Andelen som hører på radio (2019) 
9–15 år 29
16–24 år 29
25–44 år 49
45–64 år 59
65–79 år 64
Powered by Labrador CMS