TRYGVE HEGNAR og dagens forside av flaggskipet Finansavisen.
TRYGVE HEGNAR og dagens forside av flaggskipet Finansavisen. (Faksimile / foto: Hegnar Media)

Hegnar Media har tapt 37 millioner kroner på fem år. Men pengene er fortsatt i papiret, sier sjefen

- Vi har fortsatt kjempestore inntekter på papir. 2015 kommer til å ende med pluss, sier Trygve Hegnar.

Det er en bitteliten blåmandag for Trygve Hegnar: Finansavisen har tapt en klagesak i Pressens Faglige Utvalg. Og Dagens Næringsliv har fått skrive om sin erkekonkurrent at det er «Nytt underskudd for Hegnar».

2014 endte nemlig med et driftsresultat på 9 millioner i minus, og 6,6 millioner minus før skatt, i Hegnar Media AS.

Selskapet som gir ut blant annet Finansavisen, Kapital og Hegnar.no.

Men det er en som alltid offensiv og engasjert redaktør, direktør og eier Trygve Hegnar som kommenterer tallene overfor Medier24:

- 2014 var ikke bra nok. Det skyldes en sak som ikke har noe med Kapital eller Finansavisen å gjøre. Jeg kan ikke si noe mer om det. Men vi har gjort noe med det, og 2015 blir langt bedre, sier Hegnar.

Går for pluss i 2015

- Og første halvår i år er bunnlinjen ti millioner kroner bedre enn den var på samme tid som i fjor.

- Så dere går i pluss i 2015?

- Nå skal vi være forsiktig med å garantere noe, men så lenge ikke jorda går under, skal vi det, svarer Hegnar.

Det blir i så fall et etterlengtet plussresultat: Foruten et lite pluss på et par millioner i 2013, har Hegnar Media AS gått med underskudd hvert år siden 2010 og i disse fem årene et akkumulert underskudd på 37 millioner kroner.

Men fullt så ille er det ikke, mener eieren. Det bare ser slik ut:

- Det kommer an på hvordan du ser på det, og det er litt avhengig av hvordan du fordeler kostnadene i konsernet, sier Hegnar.

Hegnar Media AS er heleid av Hegnars selskap Periscopus AS, og står for drøyt halvparten av omsetningen i selskapene hans. Resten dreier seg blant annet om eiendom og kursvirksomhet.

Og sant nok; Periscopus har i all hovedsak gått i pluss i disse årene. Særlig i fjor. Mer om det til slutt.

- Pengene ligger i papiret

Når minus nå skal snus til pluss i Hegnars medier, handler det ikke om noen store revolusjoner: De skal fortsette med å lage god journalistikk og ta seg godt betalt for det. Primært på papir.

- Jaja. Vi har kjempeinntekter på papir, og får veldig godt betalt for våre publikasjoner. Alt som har skjedd rundt om i medieverden er at de som satser digitalt, ikke får betalt. Så vi er veldig godt fornøyd med hvordan vi lykkes.

- Ingen tar igjen det de taper på papir, digitalt. Jeg ser at andre medier har tapt 30-40 prosent av annonseinntektene sine. Da smiler jeg litt i skjegget. Etter åtte måneder ligger annonseinntektene våre omtrent på samme nivå som i fjor, sier Hegnar.

- Fordi dere ikke har så mye samkjøringsinntekter å tape?

- Nei, det kan du godt si. Vi har to nisjeprodukter på blad og avis, og holder oss godt på de nisjene. Så kommer vi ut med tolv bilag i året og holder oppe annonseinntektene på det. Det er klart det er en kamp om annonseinntektene, men der klarer vi oss bra.

- Men opplaget går nedover hos dere og? Fra 24.742 i 2014 til 22.931 i 2013?

- Joda, men det vil jeg si er helt flatt. Og dette skjer mens vi øker prisene kraftig. Dermed øker vi opplagsinntektene våre kraftig.

finansavisen opplag
  • Finansavisens opplag siden 2006. Les mer og se tallene  Wikipedia

Dualistisk digital satsing

- Tror du dette kan fortsette til evig tid?

- Ingenting fortsetter vel til evig tid. Men vår nisje er der fortsatt. Og folk betaler for det vi leverer, det er vi glad for. Da slipper vi å bli hysteriske på annonsesiden, sier Trygve Hegnar.

Leserne betaler, og han tar seg godt betalt; et helt år med Finansavisen koster rundt 5000 kroner. Nylig lanserte Finansavisen en fullverdig eAvis. Men den koster 1000 kroner ekstra.

- Det er dyrt for en som allerede er abonnent?

- Jojo. Men folk vil jo betale for det, og da skal de selvsagt få lov til det. Dette er den digitale satsingen for Finansavisen og Kapital, og det er ikke de store tallene ennå. Men det øker stort, sier Hegnar.

- Kommer det andre digitale satsinger fra dere?

- På nett har vi Hegnar.no og satser stort på det. Der skal vi gjøre mye og investere framover. Og i stedet for å «ødelegge» en avis med digital satsing, har vi et eget digitalt tilbud som finansieres av annonser.

Også her begynner man med nye former for annonser. Nylig meldte Hegnar Media på Facebook at Hegnar.no vil tilby innholdsmarkedsføring eller «native ads».

- Det jobber vi med, og skal se hva vi får til. Men vi er nok bakerst i køen, her også, sier Hegnar muntert.

Har til salt på maten

Om bunnlinja ikke har vært den beste i Hegnar Media de seneste åra, så går det fortsatt godt i eierselskapet Periscopus.

Selskapet stod i 2013 bokført med 900 millioner i egenkapital. Av dette var det ikke mye tilgjengelige omløpsmidler, men det har endret seg kraftig etter salget av Hurtigruten i fjor.

Der fikk Hegnar en gevinst på rundt en halv milliard kroner, og egenkapitalen er nå på 1,4 milliarder kroner. 

Av dette har Periscopus AS ifølge regnskapet 661 millioner kroner i kontanter.

- Hva skal du bruke dem til?

- Alt står i banken, svarer Trygve Hegnar.

Til toppen